تبلیغات متنی |
تعداد صفحات:30
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
زیلو چیست؟
تاریخچه مختصری از زیلو
نخ و رنگ
نقوش زیلو بر حسب مج
مواد اولیه بافت زیلو
هنر زیلو بافی در یزد
میبد مرکز بافت زیلو
نکاتی در مورد زیلو
ریشه لغوی زیلو
زیلو و تاریخچه آن در میبد
انواع زیلوها
معایب و محاسن زیلو
مواد اولیه
ابزار زیلو بافی
شیوه بافت زیلو
انواع زیلوها از لحاظ نقش
معرفی چند نمونه زیلوهای قدیمی و نفیس
نقش و رنگ در کاربرد زیلو
بازار فروش
مشکلات زیلو بافی
استادان بافنده
پیشنهادات برای گسترش زیلو بافی
منابع و ماخذ
مقدمه:
بافندگی و نساجی از بومیی ترین هنرهای ایرانی است و سابقهای دیرینه و هزاران ساله دارد، از فرش نامدار دوره هخامنشی، پازیرک گرفته تا پارچههای فاخر عهد ساسانی یا بافتههای دوره سلجوقی و انواع پارچهها و فرشهای بی همتای عصر صفوی که الحق اوج درخشان و عصر طلایی نساجی و بافندگی در ایران است، همه و همه نشاندهنده حیات ارزشمند و دیرینه و رواج این هنر در زندگی ایرانیان است.
استان یزد همواره از مراکز مهم بافندگی بوده و در کنار هنر و معماری بی نظیر و زیبا و چشمنوازش، در بافندگی بافتههای داری و غیر داری نظیر قالیبافی، شعربافی، زری بافی، شالبافی، ترمه، مخمل، و بهویژه زیلو نیز درخشیده است. زیلو زیراندازی ساده و بی تکلف و بادوام و خنک و بهداشتی است. تار و پودش از پنبه تشکیل یافته است. بی پیرایه است و از خلوص پرمعنایی برخوردار است. ساده و باوقار است؛ زیرا تنوع رنگی محدودی دارد و آرایههای آن نقشهای ساده هندسی بیش نیست. نقوش زیلو ارتباط عمیقی با فرهنگ مردم دارد. این سادگی و صداقت همگام و سازگار با بناها و روحیه قانع مردم این خطه است.
زیلوبافی یکی از هنرهای درخور توجه ایرانیان بوده است و از ظواهر امر چنین بر می آید که قدمتی بس طولانی در تاریخ هنر و فرهنگ ایران زمین دارد. این که چرا سرزمین ایران مهد تولید زیباترین و ارزشمندترین آثار فرشبافی جهان شده است، محل بحث و گفتگوهای بسیار بوده، اما آن چه در این آثار رخ می نماید نشان از ذوق سرشار ایرانیان دارد که سعی در هر چه زیباتر کردن محیط زندگی خود داشتهاند و تا حد امکان در تنوع و گونهگونی در پی این زیبایی بودهاند.
زیلو نیز یکی از این هنرهای باارزش بوده که نشان از دقت نظر و نگاه ظریف و زیباپسند ایرانیان دارد. این را که این هنر نخست از کدام نقطه از ایران بزرگ برخاسته، به درستی نمیتوان مشخص کرد؛ چرا که تاریخی دقیق وجود ندارد و منابع مکتوب نیز دارای آن چنان اطلاعاتی نیستند که بتوان از روی آن ها سوابق تاریخی این فرش را بررسی کرد. در منابع تاریخی موجود نیز مشخصاً به زیلو پرداخته نشده و تنها هر کجا نامی از بنایی، خاصه مساجد، بوده است، در توصیف موقعیت و دارایی های آن مسجد نامی از زیلو نیز به میان آمده است؛ با توجه به این که این نوشتارها نیز اطلاعات کمی از زیلوهای بعد از اسلام به دست میدهند و مطلبی درباره ویژگیهای این هنر در قبل از اسلام ندارند.
زیلوی یزد اگرچه با کتیبههایش هویتی انکار ناپذیر دارد و هر مسجد و مکان دینی در سراسر ایران نشانی و فرشی به یادگار از این خطه دارد، جای تاسف است که امروز درگذر زمانه، آن هم در مراکز اصلی تولید و بافت آن، یعنی شهر میبد و اردکان، این هنر مهجور مانده و در میان فرشها و زیراندازهای ماشینی گرفتار و رو به نابودی است.
میبد را باید یکی از مراکز مهم تولید زیلو دانست و بی شک در گسترش و رونق این فرش، میبد سهم بسزایی داشته است؛ چرا که شاهکارهای موجود هنر زیلو بافی متعلق به استاد کاران و بافندگان میبدی است. نکته درخور توجه آنکه با همه ویژگی ها و اهمیتی که این فرش داشته، پژوهشی درخور تامل در این هنر نشده است؛ درحالیکه هر یک از ابعاد مختلف این هنر ظرفیت پژوهشی مستقل دارد.
برچسب ها : استاد, بازار فروش, بافت, بافنده, بافندگی, تار و پود, ترمه, دانلود, دوره سلجوقی, دوره هخامنشی, رنگ, زیلو, زیلو بافی, شعربافی, عصر صفوی, فرش, قالیبافی, مخمل, مسجد, منابع تاريخی, میبد, نخ, نساجی, هنرهای ايرانی, پارچه, پروژه,
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 18:15 موضوع | تعداد بازديد : 270 | لينک ثابت
درباره وبلاگ
فهرست اصلي
آمار وبلاگ
تعداد آنلاين : 0
بازديد امروز : 1
بازديد ديروز : 0
بازديد هفته : 14
بازديد کل : 40412
کل مطالب :
1343
نظرات :
0
آمار وبلاگ
نوشته هاي پيشين
POWERED BY