تعداد صفحات:94
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
فرآیند برنامه‌ریزی و سیاست های طرح
تعیین استراتژی و اهداف کلان پروژه
روش های پژوهش و تفسیر مشکل
بررسی نیازهای قشراستفاده گر
تعیین هویت و موقعیت استفاده گر
تعیین قدرت اقتصادی
بررسی نیازها در تولید و محصول
تاریخچه محصول
روش ساخت و امکانات تکنولوژی
پیشینه ساخت
تعریف هندسی گنبد
گوشه سازی = گوشه بندی
ترمبه = سرمبه = سلمبه
فیلپوش
ترمیم پتگین = پتکین Patking
ترمبه پتکانه
شکنج = چین و چروک
طاق بندی یا طاق بست
کاربندی یا کاربست
دو پوسته کاملاً به هم پیوسته
گنبدهای دو پوسته میان تهی
گنبدهای دو پوسته کاملاً از هم گسسته یا گسیخته
آهیانه
انواع پوسته های آهیانه
پوسته خاکی
پوشش چیله- چیلو – سیلو
پوشش بستو (بستو – کوزه)
پوشش سبوئی
طرز چیدن مصالح گنبد
گرد چین Gerd-chin
رگچین Rag-chin
ترکین Tarkin
طرز ساختن گنبد
طرز ساختن گنبدهای ترکین
روش های ساخت
تعریف کامپوزیت و مختصری در مورد آن
تعریف کامپوزیت
تقسیم بندی مواد کامپوزیت
نقاط قوت کامپوزیت ها
مهمترین موارد کاربرد کامپوزیت
مصرف سرانه مواد کامپوزیتی در کشور
روش های تولید کامپوزیت
روش لایه گذاری دستی
روش قالب گیری فشاری
روش دستگاه خلاء (وکیوم)
مواد مصرفی
آشنایی با برخی از مهمترین الیاف و کامپوزیت ها
الیاف کربن
الیاف آرامید
کامپوزیت FRP
تعمیر و نگهداری
تعمیر و تقویت خارجی سازه ها
ساخت سازه های تمام کامپوزیت
تعمیر و تقویت داخلی سازه ها
بررسی عوامل و نیازهای محیط زیست
بررسی شرایط اقلیمی محیط
بررسی شرایط فرهنگی
فضا
شکل
نور
رنگ
بررسی عوامل و نیازهای حاکم بر بازار
تعیین نیازهای ارگونومیکی
نیازهای ارگونومیکی نمازگزاران
نیازهای ارگونومیکی کارگران و نصابان گنبد
فهرست منابع و مأخذ

مقدمه:
در طول تاریخ – تمدن های سنتی به چادر، مقبره و محراب به عنوان سمبومی از عالم کائنات مینگریستند ایده «خانه کیهانی» از ارتباط دادن ساختمان ها با آسمان ها توسعه یافت. از آن جا که شکل کرومی معنایی ژرف برای انسان سنتی داشت. طبیعی بود که این معنا را ازشکل مشابه دیگری منتقل کند. اصطلاحات «چادر کیهانی» «چتر الهی» «بیضعه کیهانی» و «جام آسمانی» نشانگر عقاید سنتی و معانی باطنی درباره گنبد هستند.
در فرهنگ اسلامی گنبد دارای تجلی زنده‌ای از جهان شناسی اسلامی است. به وسیله معانی سمبرلیکی مفاهیم مرکز، دایره و کره نهفته در گنبد به تمامیت به واقعیت میپیوندند. یک ارتباط اساسی در این مورد که تأکید زیادی روی آن است. ایده روح میباشد که همزمان همه موجودات را فرا میگیرد، همان گونه که گنبد فضای محدود به خود را در بردارد و طاق آسمان که همه آفرینش را احاطه میکند. عبور این «روح» از نوک گنبد سمبول و حرکت است. این عبور را میتوان به طرف پایین و دارای انبساط به سمت کثرت یا به طرف بالا و دارای انقباض به سمت وحدت دانست.
گنبد یک شکل از صورت زنده است. ایده‌ای است که در امکانات مادی تجلی میکند. در پیشینه صحرانشینی، گنبد شبیه به ساختمان های گنبدی است که از اسکلت ها گرد چوبی ساخته میشدند و روی آن ها با پارچه یا پوست پوشیده میشد. پس از گسترش گنبدهای چربی به توسط انسان های شهرنشین – معماری آجر و سنگ به عنوان ادامه آن آغاز شد و شکل های قابل احترامی با مواد و مصالح دائمی و سنگین ساخته شد. مهارت و استادی معماران باعث سبک تر شدن وزن گنبد شد. زیرا معیار بارز زیبایی در گنبد همان سبکی آشکار آن ها بود، چه از نظر مواد سازنده آن و چه از نظر دیدگاه چشم. زیرا تقلید «سنگین» تنها هنگامی کامل میشود که با سبکی ازلی «چادر کیهانی» که از آن منشأ میگیرد، همساز شود.
الگوها و رنگ ها، هم داخلی و هم خارجی میتواند در این سبکی نقشی داشته باشند. چرخ های کیهانی یا مندل ها، مانند شکوفه‌های ایجاد شده به توسط هندسه دایره روی سطوح گنبدی نمایان میشود. رنگ ها، ملایم و آرام – تصور عقل را ایجاد کرده و به شور و هیجان نفس اشارت دارند. این رنگ های سفید، سبز، آبی – فیروزه‌ای. طلایی یا حاصل آجر کاری و گچبری یا ترکیبی از آن ها هستند. گنبد در همه تجلیاتش محل «عرش الهی» پذیرای عقل و آزاد از زمان در شکل است.
پیامبر اکرم (ص) در معراج خود، گنبد بسیار بزرگی از مروارید مفید را تشریع میکنند که روی چهار ستون کناری قرار داشت و روی آن ها چهار قسمت «بسم الله الرحمن الرحیم » نوشته شده بود و از آن چهار چشمه آب، شیر، عسل و شراب جاری بود. این تمثیل مدل روحانی هر بنای گنبدی را توضیح میدهد. مروارید سفید سمبل «الروح» است که گنبد آن همه خلقت را احاطه میکند. روح کلی که قبل از دیگر مخلوقات خلق شده است. عرش الهی نیز که همه چیز در برمیگیرد (العرش المحیط) سمبول عرش، فضای نامرئی فراسوی آسمان پرستاره است. از دیدگاه جسمانی، که برای انسان طبیعی است ستارگان در کره‌های متحدالمرکز حول زمین حرکت میکنند و به وسیله فضای بی انتها احاطه شده‌اند و خود این فضا به توسط روح کلی که به عنوان «محل» متافیزیکی ادراک و معرفت در نظر گرفته میشود، در بر گرفته میشود.
مقطع یک گنبد شبیه به تیر (نیزه) و کمان «محمد» (ص) (کلمه) تیر «حقیقت محمدی» (روح) و نشانه و هدف آن «روح کلی» (الروح) است. پرواز این تیر روحانی پرواز و خروج از تاریکی به سوی «نور مطلق» میباشد. گنبد نشانه خدا شدن «کلمه» انسان است.

لینک دانلود

 


برچسب ها : دانلود, پروژه, پایان نامه, معماری, گنبد, طراحی, مسجد, گوشه سازی, ترمبه, سرمبه, سلمبه, پتکین, طاق, کاربندی, آهیانه, پوسته خاکی, گرد چین, مصالح,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در يکشنبه 18 مرداد 1394 ساعت 16:23 موضوع | تعداد بازديد : 224 | لينک ثابت