آپلود عکس , آپلود دائمی عکس تعداد صفحات :19

نوع فایل:word

پروژه رشته مهندسی معماری

فهرست مطالب:

مقدمه

تعریف مسأله

ضرورت

فرضیه

مروری بر قالی ایران

دوره بعد از اسلام

تاریخچه موزه فرش ایران

قالی بافی در دوره‌ی صفوی ( 1145 – 908 هـ .ق)

تصویر شاه عباس صفوی

« قالیچه‌های ترنج دار صفویه » و قالیچه‌های معروف به « سالتینگ »

منابع

مقدمه

قالی ایران با طرح‌های گوناگون دارای مضامین و پیام‌های مختلفی است و نماد هنر اصیل و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین است . ایجاد نقش و نگار بر ابزار کار ، یا بر دیوار محل زندگی از دوره‌ی هخامنشیان و سلسله‌های بعد از آن در ایران متداول بوده است . البته در دوره‌ی اسلامی به سبب تغییر دین در ایران در هنر نیز تغییراتی پدیدار شد .

سبب گسترش خط را بر اشیاء و آثار می‌توان به دو علت اساسی دانست ؛ اول اینکه چون در مذاهب ، توسل به ادعیه و اوراد و اعتقاد به رسیدن به خیر و برکت و سعادت به وسیله‌ی دعا مبنای محکم داشت ، بعدها در مذهب جدید نیز مردم با ایمان تقریباً بر بیشتر ابزارها و لوام زندگی خود نام مقدسان و بزرگان دین رانقش می‌کردند و از آنها برای تبرک و سعادت یاری می‌جستند .

دوم چنانکه می‌دانیم ایرانیان به تزئین اشیاء و ابزارهای خود علاقه‌ی بسیار داشتند و چون نمی‌توانستند نقش صورت به کار ببرند به خط متوسل شدند و برای تزئین آثار خود از خط استفاده کردند و ادعیه و احادیث ، پندو اندرز ، اشعار را با خط خوش بر بستر آثار و لوازم زندگی خود نقش کردند . از همین جاست که مشاهده می شوند هنرمندان بیشتر به زیبایی خط توجه داشته‌اند و زوایا و اشکالی در نگارش آن ایجاد کرده‌اند

جهت دانلود کليک نماييد

 


برچسب ها : پروژه, پایان نامه, معماری, صفوی, اسلامی, هنر, قالیبافی, قالی, شاه عباس صفوی, ,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در دوشنبه 29 تير 1394 ساعت 18:49 موضوع | تعداد بازديد : 268 | لينک ثابت