تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
کتاب پیچ بهترین و سریعترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه کتاب پیچ بهترین و سریعترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

سیر تحول هنر قالیبافی از اوایل دوره اسلامی تا عهد صفوی

آپلود عکس , آپلود دائمی عکس تعداد صفحات :19

نوع فایل:word

پروژه رشته مهندسی معماری

فهرست مطالب:

مقدمه

تعریف مسأله

ضرورت

فرضیه

مروری بر قالی ایران

دوره بعد از اسلام

تاریخچه موزه فرش ایران

قالی بافی در دوره‌ی صفوی ( 1145 – 908 هـ .ق)

تصویر شاه عباس صفوی

« قالیچه‌های ترنج دار صفویه » و قالیچه‌های معروف به « سالتینگ »

منابع

مقدمه

قالی ایران با طرح‌های گوناگون دارای مضامین و پیام‌های مختلفی است و نماد هنر اصیل و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین است . ایجاد نقش و نگار بر ابزار کار ، یا بر دیوار محل زندگی از دوره‌ی هخامنشیان و سلسله‌های بعد از آن در ایران متداول بوده است . البته در دوره‌ی اسلامی به سبب تغییر دین در ایران در هنر نیز تغییراتی پدیدار شد .

سبب گسترش خط را بر اشیاء و آثار می‌توان به دو علت اساسی دانست ؛ اول اینکه چون در مذاهب ، توسل به ادعیه و اوراد و اعتقاد به رسیدن به خیر و برکت و سعادت به وسیله‌ی دعا مبنای محکم داشت ، بعدها در مذهب جدید نیز مردم با ایمان تقریباً بر بیشتر ابزارها و لوام زندگی خود نام مقدسان و بزرگان دین رانقش می‌کردند و از آنها برای تبرک و سعادت یاری می‌جستند .

دوم چنانکه می‌دانیم ایرانیان به تزئین اشیاء و ابزارهای خود علاقه‌ی بسیار داشتند و چون نمی‌توانستند نقش صورت به کار ببرند به خط متوسل شدند و برای تزئین آثار خود از خط استفاده کردند و ادعیه و احادیث ، پندو اندرز ، اشعار را با خط خوش بر بستر آثار و لوازم زندگی خود نقش کردند . از همین جاست که مشاهده می شوند هنرمندان بیشتر به زیبایی خط توجه داشته‌اند و زوایا و اشکالی در نگارش آن ایجاد کرده‌اند

جهت دانلود کليک نماييد

 


برچسب ها : پروژه, پایان نامه, معماری, صفوی, اسلامی, هنر, قالیبافی, قالی, شاه عباس صفوی, ,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در دوشنبه 29 تير 1394 ساعت 18:49 موضوع | تعداد بازديد : 264 | لينک ثابت


دانلود پایان نامه اثر شوینده ها روی ثبات و استحکام کالای پنبه ای

تعداد صفحات:104
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
الیاف سلولز طبیعی
پنبه
خصوصیات گیاهی
ایجاد نپ
مشخصات قسمت های مختلف ساختمان تار پنبه ( مقطع عرضی)
لایه
لایه اولیه
لایه دوم
کانال لومن
مواد تشکیل دهنده الیاف سلولزی (پنبه)
اثر حرارت
اثر زمان
اثر نور خورشید
خواص شیمیایی پنبه
اثر میکرو ارگانیسم ها
اثر طول الیاف در خواص نساجی آن ها
فصل دوم
شستشو
شستشوی کالای پنبه ای
تغییرات حاصل در روی پنبه در اثر جوشیدن در محلول قلیائی
قدرت تمییز کنندگی محلول شستشو یا درجه تمییزی کالای شسته شده
فصل سوم
سفیدگری
سفیدگری کالای سلولزی
سفیدگری کالای سلولزی با پراکسیده
سفیدگری کالای سلولزی با آب اکسیژنه
ارزش آب اکسیژنه
روش تعیین ارزش آب اکسیژنه
عمل سفید کنندگی آب اکسیژنه، تجزیه و ترکیب آن با سلولز
تجزیه وفعال شدن آب اکسیژنه بوسیله قلیائی
اسیدی کردن کالا پس از سفیدگری
فصل چهارم
رنگرزی الیاف سلولزی با رنگینه های راکتیو
نکات مهم در رابطه با رنگرزی رنگینه های راکتیو
رنگرزی رمق کشی (غیر مداوم) با رنگینه های راکتیو
فصل پنجم
پاک کننده های مصنوعی
طبقه بندی پاک کننده های مصنوعی
پاک کننده های آنیونی
پاک کننده های کاتیونی
پاک کننده های آمفولیتیک
پاک کننده های غیریونی
اثر مواد تعاونی در پاک کننده ها
مواد سازنده
مواد پر کننده
مواد افزودنی
فصل ششم
مواد مورد نیاز
محاسبات
محاسبات برای عملیات پخت و سفیدگری
محاسبات برای عملیات خنثی سازی با اسید استیک
محاسبات برای عملیات رنگرزی با رنگ راکتیو
محاسبات برای عملیات شستشوی نهایی قلیایی
محاسبات عملیات شستشو با پودرهای شوینده
روش کار
روش انجام تست استحکام و اسپکتوفتومتری
فصل هفتم
نتایج حاصل از دستگاه اسپکتروفتومتری روی پساب شستشوی کالا با پودرهای شوینده
رنگ قرمز با طول موج 544
رنگ آبی با طول موج 609
تست اسپکتروفتومتری روی پساب سومین مرحله شستشو
رنگ قرمز با طول موج 544
رنگ آبی با طول موج 609
تست استحکام
نمونه های قرمز
نمونه های آبی
تست استحکام نمونه ها پس از سومین مرحله شستشو با پودرهای شوینده
نمونه های قرمز
نمونه های آبی
نتیجه گیری
ثبات شستشوئی
استحکام
فصل هشتم
منابع

پنبه:
اگر چه الیاف ساقه ای در نوع خود دارای ارزشی در صنعت نساجی است ولی اهمیت آنها هرگز به پنبه نمی رسد. از خصوصیات مهم این الیاف، استحکام زیاد در پارچه، داشتن قدرت و قابلیت انعطاف در مقابل هرگونه عملیات ریسندگی و بافندگی و تمایل به جذب رنگ های متفاوت است. همین خصوصیات باعث شده است که با وجود افزایش الیاف مصنوعی، پنبه اهمیت خودش را حفظ کند و مقدار محصول و مصرف آن همواره افزایش یابد.
تاریخ تولید پارچه های پنبه ای به دوران تمدن اولیه مصر قدیم میرسد، مصرف پارچه پنبه ای عمر طولانی چند هزار ساله دارد. پنبه ماده نساجی ارزنده ای است که هنوز هیچ لیفی تاکنون نتوانسته است جای آن را بگیرد. از خصوصیات ویژه این لیف، سهولت کشت و زرع، قیمت مناسب و نسبتاً ارزان، سبکی، نرمی، خنکی، دوام، استحکام و بسیاری از مزایای دیگر را باید نام برد.
نظریه استحکام زیاد و مقاومت ویژه ای که در برابر عوامل قلیایی دارد به ویژه در مناطق حاره و در معرض آفتاب سوزان، البسه پنبه ای می توانند بارها و بارها شستشو شوند و به خاطر جذب رطوبت سریع آن بعنوان لباس نجات در مناطق گرمسیری به کار روند.
از لحاظ مصارف صنعتی نیز پنبه دارای شرایط منحصر به فردست به ویژه در صنایع دریانوردی و ماهیگیری از طناب ها و تورهای پنبه ای استفاده زیاد به عمل می آید. در این مورد باید اشاره کرد که بشر ار ابتدای آشنایی خود به دریانوردی و صید ماهی از این لیف استفاده کرده است.
پنبه قابلیت دارد که بخوبی رنگرزی و چاپ بشود و به این منظور کلاس های مختلف رنگ نظیر پیگمنت، مستقیم، آزوئیک، خمی گوگردی، راکتیو و نفتل دایر می شوند.
صرف نظر از مصارف پوششی و صنعتی، پنبه در انواع بی شماری از پارچه های دکوراسیون و چادرهای صحرایی، قالی و مشابه آنها نیز به کار میرود.

لینک دانلود

 


برچسب ها : آب اکسیژنه, آزوئیک, آفتاب سوزان, آمفولیتیک, آنیون, ارزان, استحکام, اسپکتوفتومتری, اسید استیک, البسه پنبه ای, الیاف سلولزی, تاریخ تولید, تست استحکام, ثبات, جذب رطوبت, جوشیدن, حرارت, خنکی, خواص شیمیایی, دانلود, دوام, دکوراسیون, راکتیو, زرع, سبکی, سفیدگری, شستشو, شوینده ها, قالی, قدرت تمییز کنندگی, قیمت مناسب, محلول قلیائی, مصارف صنعتی, مهندسی نساجی, میکرو ارگانیسم, نرمی, نساجی, نور خورشید, پارچه, پاک کننده های مصنوعی, پایان نامه, پنبه, پودرهای شوینده, پیگمنت, کاتیون, کالای سلولزی, کشت, گوگرد,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 18:04 موضوع | تعداد بازديد : 234 | لينک ثابت


دانلود پروژه زیلو بافی

تعداد صفحات:30
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
زیلو چیست؟
تاریخچه مختصری از زیلو
نخ و رنگ
نقوش زیلو بر حسب مج
مواد اولیه بافت زیلو
هنر زیلو بافی در یزد
میبد مرکز بافت زیلو
نکاتی در مورد زیلو
ریشه لغوی زیلو
زیلو و تاریخچه آن در میبد
انواع زیلوها
معایب و محاسن زیلو
مواد اولیه
ابزار زیلو بافی
شیوه بافت زیلو
انواع زیلوها از لحاظ نقش
معرفی چند نمونه زیلوهای قدیمی و نفیس
نقش و رنگ در کاربرد زیلو
بازار فروش
مشکلات زیلو بافی
استادان بافنده
پیشنهادات برای گسترش زیلو بافی
منابع و ماخذ

مقدمه:
بافندگی و نساجی از بومیی ترین هنرهای ایرانی است و سابقه‌ای دیرینه و هزاران‌ ساله دارد، از فرش نام‌دار دوره هخامنشی، پازیرک گرفته تا پارچه‌های فاخر عهد ساسانی یا بافته‌های دوره سلجوقی و انواع پارچه‌ها و فرش‌های بی همتای عصر صفوی که الحق اوج درخشان و عصر طلایی نساجی و بافندگی در ایران است، همه و همه نشان‌دهنده حیات ارزشمند و دیرینه و رواج این هنر در زندگی ایرانیان است.
استان یزد همواره از مراکز مهم بافندگی بوده و در کنار هنر و معماری بی نظیر و زیبا و چشم‌نوازش، در بافندگی بافته‌های داری و غیر داری نظیر قالیبافی، شعربافی، زری بافی، شال‌بافی، ترمه، مخمل، و به‌ویژه زیلو نیز درخشیده است. زیلو زیراندازی ساده و بی تکلف و بادوام و خنک و بهداشتی است. تار و پودش از پنبه تشکیل یافته است. بی پیرایه است و از خلوص پرمعنایی برخوردار است. ساده و باوقار است؛ زیرا تنوع رنگی محدودی دارد و آرایه‌های آن نقش‌های ساده هندسی بیش نیست. نقوش زیلو ارتباط عمیقی با فرهنگ مردم دارد. این سادگی و صداقت هم‌گام و سازگار با بناها و روحیه قانع مردم این خطه است.
زیلوبافی یکی از هنرهای درخور توجه ایرانیان بوده است و از ظواهر امر چنین بر می آید که قدمتی بس طولانی در تاریخ هنر و فرهنگ ایران زمین دارد. این که چرا سرزمین ایران مهد تولید زیباترین و ارزشمندترین آثار فرش‌بافی جهان شده است، محل بحث و گفتگوهای بسیار بوده، اما آن چه در این آثار رخ می نماید نشان از ذوق سرشار ایرانیان دارد که سعی در هر چه زیباتر کردن محیط زندگی خود داشته‌اند و تا حد امکان در تنوع و گونه‌گونی در پی این زیبایی بوده‌اند.
زیلو نیز یکی از این هنرهای باارزش بوده که نشان از دقت نظر و نگاه ظریف و زیباپسند ایرانیان دارد. این را که این هنر نخست از کدام نقطه از ایران بزرگ برخاسته، به درستی نمیتوان مشخص کرد؛ چرا که تاریخی دقیق وجود ندارد و منابع مکتوب نیز دارای آن چنان اطلاعاتی نیستند که بتوان از روی آن ها سوابق تاریخی این فرش را بررسی کرد. در منابع تاریخی موجود نیز مشخصاً به زیلو پرداخته نشده و تنها هر کجا نامی از بنایی، خاصه مساجد، بوده است، در توصیف موقعیت و دارایی های آن مسجد نامی از زیلو نیز به میان آمده است؛ با توجه به این که این نوشتارها نیز اطلاعات کمی از زیلوهای بعد از اسلام به دست میدهند و مطلبی درباره ویژگیهای این هنر در قبل از اسلام ندارند.
زیلوی یزد اگرچه با کتیبه‌هایش هویتی انکار ناپذیر دارد و هر مسجد و مکان دینی در سراسر ایران نشانی و فرشی به یادگار از این خطه دارد، جای تاسف است که امروز درگذر زمانه، آن هم در مراکز اصلی تولید و بافت آن، یعنی شهر میبد و اردکان، این هنر مهجور مانده و در میان فرش‌ها و زیراندازهای ماشینی گرفتار و رو به نابودی است.
میبد را باید یکی از مراکز مهم تولید زیلو دانست و بی شک در گسترش و رونق این فرش، میبد سهم بسزایی داشته است؛ چرا که شاهکارهای موجود هنر زیلو بافی متعلق به استاد کاران و بافندگان میبدی است. نکته درخور توجه آنکه با همه ویژگی ها و اهمیتی که این فرش داشته، پژوهشی درخور تامل در این هنر نشده است؛ درحالیکه هر یک از ابعاد مختلف این هنر ظرفیت پژوهشی مستقل دارد.

لینک دانلود

 


برچسب ها : استاد, بازار فروش, بافت, بافنده, بافندگی, تار و پود, ترمه, دانلود, دوره سلجوقی, دوره هخامنشی, رنگ, زیلو, زیلو بافی, شعربافی, عصر صفوی, فرش, قالیبافی, مخمل, مسجد, منابع تاريخی, میبد, نخ, نساجی, هنرهای ايرانی, پارچه‌, پروژه,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 18:15 موضوع | تعداد بازديد : 267 | لينک ثابت



صفحه قبل 1 صفحه بعد