تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
کتاب پیچ بهترین و سریعترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه کتاب پیچ بهترین و سریعترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

سیر تحول هنر قالیبافی از اوایل دوره اسلامی تا عهد صفوی

آپلود عکس , آپلود دائمی عکس تعداد صفحات :19

نوع فایل:word

پروژه رشته مهندسی معماری

فهرست مطالب:

مقدمه

تعریف مسأله

ضرورت

فرضیه

مروری بر قالی ایران

دوره بعد از اسلام

تاریخچه موزه فرش ایران

قالی بافی در دوره‌ی صفوی ( 1145 – 908 هـ .ق)

تصویر شاه عباس صفوی

« قالیچه‌های ترنج دار صفویه » و قالیچه‌های معروف به « سالتینگ »

منابع

مقدمه

قالی ایران با طرح‌های گوناگون دارای مضامین و پیام‌های مختلفی است و نماد هنر اصیل و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین است . ایجاد نقش و نگار بر ابزار کار ، یا بر دیوار محل زندگی از دوره‌ی هخامنشیان و سلسله‌های بعد از آن در ایران متداول بوده است . البته در دوره‌ی اسلامی به سبب تغییر دین در ایران در هنر نیز تغییراتی پدیدار شد .

سبب گسترش خط را بر اشیاء و آثار می‌توان به دو علت اساسی دانست ؛ اول اینکه چون در مذاهب ، توسل به ادعیه و اوراد و اعتقاد به رسیدن به خیر و برکت و سعادت به وسیله‌ی دعا مبنای محکم داشت ، بعدها در مذهب جدید نیز مردم با ایمان تقریباً بر بیشتر ابزارها و لوام زندگی خود نام مقدسان و بزرگان دین رانقش می‌کردند و از آنها برای تبرک و سعادت یاری می‌جستند .

دوم چنانکه می‌دانیم ایرانیان به تزئین اشیاء و ابزارهای خود علاقه‌ی بسیار داشتند و چون نمی‌توانستند نقش صورت به کار ببرند به خط متوسل شدند و برای تزئین آثار خود از خط استفاده کردند و ادعیه و احادیث ، پندو اندرز ، اشعار را با خط خوش بر بستر آثار و لوازم زندگی خود نقش کردند . از همین جاست که مشاهده می شوند هنرمندان بیشتر به زیبایی خط توجه داشته‌اند و زوایا و اشکالی در نگارش آن ایجاد کرده‌اند

جهت دانلود کليک نماييد

 


برچسب ها : پروژه, پایان نامه, معماری, صفوی, اسلامی, هنر, قالیبافی, قالی, شاه عباس صفوی, ,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در دوشنبه 29 تير 1394 ساعت 18:49 موضوع | تعداد بازديد : 265 | لينک ثابت


دانلود پروژه هنر فلز کاری و قلم زنی در دوره صفوی

تعداد صفحات:18
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
صفویان و برخورد با تشیع و ملی گرایی در هنر
فلز کاری
قلم زنی
قلم زنی در دوره اسلامی
قلم زنی در دوره صفوی
تکنیک های صفویان
استادان هنر قلم زنی
منابع

مقدمه:
بیشتر افراد حتی دوست داران تمدن و فرهنگ باستانی ایرانی بر این باورند که تاریخ تمدن و هنر ایران از 2500 سال پیش یعنی از زمان طلوع دولت هخامنشی آغاز شده است و پس از این دوران ساکنان فلات قاره ایران فاقد تمدن وفرهنگ اصیلی بوده اند. در صورتی که بنیان تمدن وهنر هخامنشی بر پایه فرهنگی استوار بوده است که از چندین هزاره پیشتر در فلات قاره ایران وجود داشته است.
درست است که چهره های بسیاری از هنرمندان به خصوص فلز کاران را غبار فراموشی فرا گرفته است اما شاهکارهای به جا مانده گواهانی پر معنی از اندیشمندی و سخت کوشی آنان در آفرینش هنر های ارزنده ایرانی است.
در ادوار تاریخ ایران، هر زمان که فلز کاران این مرز و بوم از آسایش مادی و آرامش معنوی بر خودار بوده اند، آثار پر شکوه وارزشمند بسیاری از خود به یادگار گذاره اند که در عرصه هنر در سطح شاهکارهای جهانی قرار داشته است وامروزه زیب مرزهای بزرگ جهان یا در تصرف مجموعه داران هنر است .
غرض از این تحقیق گقتگو درباره تاریخ هنر ایران در عصر خاندان صفوی است.

لینک دانلود

 


برچسب ها : دانلود, پروژه, پایان نامه, هنر, فلزکاری, قلم زنی, صفوی, ملی گرایی, تشیع, استادان, تمدن, فرهنگ, باستانی, هخامنش, شاهکار جهانی, مجموعه داران,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در جمعه 15 آبان 1394 ساعت 16:27 موضوع | تعداد بازديد : 238 | لينک ثابت


دانلود پروژه زری بافی

تعداد صفحات:26
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
تاریخچه
دوره هخامنشیان
دوره اشکانیان
دوره ساسانیان
دوران اسلامی
دوران سلجوقیان
دوران مغولان
دوران صفویان
دوران پهلوی
دوران جمهوری اسلامی
وجه تسمیه
زری بافی
مواد اولیه
دستگاه و ابزار زری بافی
نقشه
بافت زری
گلابتون چیست
رنگ ها و نقش
کاربرد پارچه های زربفت
بافندگان مشهور گذشته
بافندگان مشهور امروز
زربفـت چگونه به خارج رفت
مهمترین مراکز بافـت
پارچه های زربفت تاریخی
وضعیت امروزی پارچه های زربفت
منابـع

چکیده:
هدف از انجام این تحقیق نگاهی گذرا به فن زری بافی و جایگاه آن در میان هنرهای معاصر است .
نقطه آغازین زری بافی در تمدن ایران چه زمانی بوده است ؟
مراحل انجام زری بافی به چه ترتیب است ؟

مقدمه:
هدف از انجام این تحقیق مروری بر صنعت نساجی ایران و به ویژه هنر بافت پارچه های زری بوده.
این هنر امروزه تقریبا فراموش شده و تعداد کارگاه های کمی در ایران هم اکنون مشغول به بافت پارچه های زری است. هم این موضوع یعنی کمبود منابع در کسب اطلاعات در مورد این هنر مشکل اصلی در این تحقیق بود.
البته در اصفهان چند کارگاه زیر نظر سازمان صنایع دستی و گردشگری دایر شده و مشغول به احیای این هنر است این کارگاه ها در خانه های قدیمی اصفهان مثل خانه شیخ الاسلام و … دایر شده.

لینک دانلود

 


برچسب ها : اسلامی, اشکانیان, تمدن, دانلود, رنگ, زری بافی, سازمان صنایع دستی و گردشگری, ساسانیان, سلجوقیان, صفویان, صنعت نساجی, مغولان, نقش, نقشه, هخامنشیان, هنرهای معاصر, پارچه, پروژه, پهلوی, کارگاه, گلابتون,

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 18:14 موضوع | تعداد بازديد : 269 | لينک ثابت


دانلود پروژه زیلو بافی

تعداد صفحات:30
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
زیلو چیست؟
تاریخچه مختصری از زیلو
نخ و رنگ
نقوش زیلو بر حسب مج
مواد اولیه بافت زیلو
هنر زیلو بافی در یزد
میبد مرکز بافت زیلو
نکاتی در مورد زیلو
ریشه لغوی زیلو
زیلو و تاریخچه آن در میبد
انواع زیلوها
معایب و محاسن زیلو
مواد اولیه
ابزار زیلو بافی
شیوه بافت زیلو
انواع زیلوها از لحاظ نقش
معرفی چند نمونه زیلوهای قدیمی و نفیس
نقش و رنگ در کاربرد زیلو
بازار فروش
مشکلات زیلو بافی
استادان بافنده
پیشنهادات برای گسترش زیلو بافی
منابع و ماخذ

مقدمه:
بافندگی و نساجی از بومیی ترین هنرهای ایرانی است و سابقه‌ای دیرینه و هزاران‌ ساله دارد، از فرش نام‌دار دوره هخامنشی، پازیرک گرفته تا پارچه‌های فاخر عهد ساسانی یا بافته‌های دوره سلجوقی و انواع پارچه‌ها و فرش‌های بی همتای عصر صفوی که الحق اوج درخشان و عصر طلایی نساجی و بافندگی در ایران است، همه و همه نشان‌دهنده حیات ارزشمند و دیرینه و رواج این هنر در زندگی ایرانیان است.
استان یزد همواره از مراکز مهم بافندگی بوده و در کنار هنر و معماری بی نظیر و زیبا و چشم‌نوازش، در بافندگی بافته‌های داری و غیر داری نظیر قالیبافی، شعربافی، زری بافی، شال‌بافی، ترمه، مخمل، و به‌ویژه زیلو نیز درخشیده است. زیلو زیراندازی ساده و بی تکلف و بادوام و خنک و بهداشتی است. تار و پودش از پنبه تشکیل یافته است. بی پیرایه است و از خلوص پرمعنایی برخوردار است. ساده و باوقار است؛ زیرا تنوع رنگی محدودی دارد و آرایه‌های آن نقش‌های ساده هندسی بیش نیست. نقوش زیلو ارتباط عمیقی با فرهنگ مردم دارد. این سادگی و صداقت هم‌گام و سازگار با بناها و روحیه قانع مردم این خطه است.
زیلوبافی یکی از هنرهای درخور توجه ایرانیان بوده است و از ظواهر امر چنین بر می آید که قدمتی بس طولانی در تاریخ هنر و فرهنگ ایران زمین دارد. این که چرا سرزمین ایران مهد تولید زیباترین و ارزشمندترین آثار فرش‌بافی جهان شده است، محل بحث و گفتگوهای بسیار بوده، اما آن چه در این آثار رخ می نماید نشان از ذوق سرشار ایرانیان دارد که سعی در هر چه زیباتر کردن محیط زندگی خود داشته‌اند و تا حد امکان در تنوع و گونه‌گونی در پی این زیبایی بوده‌اند.
زیلو نیز یکی از این هنرهای باارزش بوده که نشان از دقت نظر و نگاه ظریف و زیباپسند ایرانیان دارد. این را که این هنر نخست از کدام نقطه از ایران بزرگ برخاسته، به درستی نمیتوان مشخص کرد؛ چرا که تاریخی دقیق وجود ندارد و منابع مکتوب نیز دارای آن چنان اطلاعاتی نیستند که بتوان از روی آن ها سوابق تاریخی این فرش را بررسی کرد. در منابع تاریخی موجود نیز مشخصاً به زیلو پرداخته نشده و تنها هر کجا نامی از بنایی، خاصه مساجد، بوده است، در توصیف موقعیت و دارایی های آن مسجد نامی از زیلو نیز به میان آمده است؛ با توجه به این که این نوشتارها نیز اطلاعات کمی از زیلوهای بعد از اسلام به دست میدهند و مطلبی درباره ویژگیهای این هنر در قبل از اسلام ندارند.
زیلوی یزد اگرچه با کتیبه‌هایش هویتی انکار ناپذیر دارد و هر مسجد و مکان دینی در سراسر ایران نشانی و فرشی به یادگار از این خطه دارد، جای تاسف است که امروز درگذر زمانه، آن هم در مراکز اصلی تولید و بافت آن، یعنی شهر میبد و اردکان، این هنر مهجور مانده و در میان فرش‌ها و زیراندازهای ماشینی گرفتار و رو به نابودی است.
میبد را باید یکی از مراکز مهم تولید زیلو دانست و بی شک در گسترش و رونق این فرش، میبد سهم بسزایی داشته است؛ چرا که شاهکارهای موجود هنر زیلو بافی متعلق به استاد کاران و بافندگان میبدی است. نکته درخور توجه آنکه با همه ویژگی ها و اهمیتی که این فرش داشته، پژوهشی درخور تامل در این هنر نشده است؛ درحالیکه هر یک از ابعاد مختلف این هنر ظرفیت پژوهشی مستقل دارد.

لینک دانلود

 


برچسب ها : استاد, بازار فروش, بافت, بافنده, بافندگی, تار و پود, ترمه, دانلود, دوره سلجوقی, دوره هخامنشی, رنگ, زیلو, زیلو بافی, شعربافی, عصر صفوی, فرش, قالیبافی, مخمل, مسجد, منابع تاريخی, میبد, نخ, نساجی, هنرهای ايرانی, پارچه‌, پروژه,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 18:15 موضوع | تعداد بازديد : 274 | لينک ثابت


دانلود پروژه تاریخچه‌ نقاشی های دوره صفویه

تعداد صفحات:14
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
تاریخچه‌ نقاشی عهد صفوی
آشنایی با پیدایش پایتخت سلسله‌ صفوی
آشنایی با موضوعات نقاشی عهد صفویه
ورود سبک اروپایی به نقاشی ایرانی
رضا عباسی و اهمیت آثار وی

تاریخچه‌ نقاشی عهد صفوی:
هرات در سال 1507 با حمله‌ شیبک خان ازبک سقوط کرد. خود او نیز سه سال بعد در جنگ مرو به دست شاه اسماعیل بیست و سه ساله، شکست خورد و به قتل رسید. اسماعیل که قبلاً در ابتدای قرن شانزدهم، ترکمانان آق قیونلو را تار و مار کرده بود، اکنون با این پیروزی بیشتر موقعیت خودر ا در امپراطوری خویش استحکام بخشید. بعد از هشت و نیم قرن استیلای عرب‌ها و مغولان و تاتارها بار دیگر ایران انسجام یافت. دوره‌ جدیدی آغاز شده بود، سلسله‌ صفوی که به دست اسماعیل پایه گذاشته شده بود، به مدت بیش از دویست سال دوام یافت و بعد به دست افغان‌ها منقرض شد.
عهد صفوی از مهم ترین دوره های هنری در تاریخ اسلامی ما به شمار میرود. شاهان قدرتمند و هنر دوست سلسله‌ صفویه توانستد با تکیه بر ملت ایرانی و مذهب تشیع که از این زمان در ایران رسمیت یافت عصر درخشانی در زمینه‌ای مختلف هنری پدید‌ آوردند که در آن میان هنر نقاشی جایگاه ویژه‌ای دارد.

لینک دانلود

 


برچسب ها : آق قيونلو, امپراطور, تاتار, تاريخ اسلامی, تركمانان, جنگ مرو, دانلود, دوره صفويه, رضا عباسی, سلسله صفوی, شيبک خان, مذهب تشيع, مغولان, نقاشی, هنر, پروژه,

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 25 فروردين 1395 ساعت 13:45 موضوع | تعداد بازديد : 216 | لينک ثابت



صفحه قبل 1 صفحه بعد