تبلیغات متنی |
تعداد صفحات:49
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
علم منطق
تعریف منطق
فایده منطق
خطای ذهن
موضوع منطق
تصویر و تصدیق
علم و ادراک
ضروری و نظری
کلی و جزئی
نصب اربعه
کلیات خمس
روابط فلسفه و عرفان
نظریه خلق جدید عرفا
فلسفه اسلامی پیش از ملاصدرا
فلسفه نقادی
فلسفه و کلام در دوران اسلامی
عقل در دین و فلسفه
نسبت علم و فلسفه جدید با اسلام
دین با علم و فلسفه جدید نمی تواند جمع شود
منابع
علم منطق:
یکی از علومی که از جهان خارج دارد حوزه فرهنگ اسلامی شد و پذیرش عمومی یافت و حتی بعنوان مقدمه ای بر علوم دینی جزء علوم دینی قرار گرفت علم منطق است.
علم منطق از متون یونانی ترجمه شد، واضح و مدون این علم از سلطاطالیس یونانی است. این علم در میان مسلمین نفوذ و گسترش فوق العاده یافت اضافاتی بر آن شد و بر سر حد کمال رسید.
بزرگترین منطق های ارسطویی که در میان مسلمین تدوین شد منطق الشفای بوعلی سینا است.
منطق الشفا چندین برابر منطق خود ارسطو است. متن یونانی، ترجمه عربی و هم ترجمه دیگر منطق ارسطو به زبان های دیگر اکنون در دست است. منطق ارسطو را ضین بن اسحاق ترجمه کرد و اکنون عین ترجمه موجود است.
در قرون جدید به وسیله فرانسیس بیکن انگلیسی و دکارت فرانسوی منطق ارسطویی سخت مورد هجوم و ایراد قرار گرفته سال ها و بلکه در سه قرن گذشته در حالی که اروپا ایمان خود را به منطق ارسطویی به کلی از دست داده بود تدریجاً از شدت حمله و هجوم به آن کاسته شد. برای ما لازم است نه مانند عده ای چشم بسته منطق ارسطویی را ینپذیریم و همچنین مانند عده ای دیگر چشم بسته آن را محکوم نکنیم بلکه تحقیق کنیم و ببینیم ارزشی که منطق ارسطویی برای خود قایل است چه ارزشی است.
ناچاراً باید آن را تعریف کنیم.
برچسب ها : ارسطو, اسلام, بوعلی سينا, دانلود, دوران اسلامی, دين, عرفا, عرفان, عقل, علم, علم منطق, علوم اسلامی, علوم دينی, فرهنگ اسلامی, فلسفه, فلسفه اسلامی, فلسفه نقادی, مسلمين, ملاصدرا, منطق, منطق الشفا, نصب اربعه, پروژه,
امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 25 فروردين 1395 ساعت 13:45 موضوع | تعداد بازديد : 236 | لينک ثابت
تعداد صفحات:20
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
پیشگفتار
مقدمه
محتوای مقصد و منظور فرهنگی انقلاب
عاشورا، پیامی به بانوان
پیام های عاشورا
مشارکت زنان در جهاد
زن در باستان
ام الفارسیه
رابعه اصفهانی
ورکانیه
عقیلی
عفیفه
تاج النساء
بانوان اصفهان از قرن پنجم تا هفتم
ام محمد اصفهانی (آمنه)
ام سلمه حسن آبادی (آمنه)
ام النجم اصفهانی
تقیه
ام الفتوح لبنانی
سخن آخر
چکیده
منابع و مآخذ
پیشگفتار:
انقلاب اسلامی ایران، تنها یک جهاد و مبارزه سیاسی برای تغییر یک حکومت یا رژیم طغیانگر و ظالم و مستبد نــبود، بلکه نهضت بیداری یک ملت در برابر صف خودکامگی، استعمار و از خودبیگانگی بود.
حرکت بیداری برای مقابله با استعمار و برکندن مبانی فرهنگی، اعتقادی و آئینی یک ملت بود. حـماسهای برای احیاء آئـین و فکر و اندیشه دینی، اعتقادی و باورهای دیرین و پا بر جای یک ملت بزرگ بود. یک حماسه عظیم بود که با همــت و غیـرت مردمی بپاخاسته، برای صیانت از ارزش های دین باورانه خود بسیج شدند.
اینچنین حرکتی توانست، با دست آویزی به اصول و آرمانهــا و ارزشهای مکتبی خود، تحـولات بسـیار گســتردهای را در سنگرهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین اقتصادی و منطـقهای مارا در جهان به دنبال داشته است. باید از بهترین تعبیر نهضتهای اسلامی برای این عملکردها و پیامدهای عظیم و امیدبخــش به دنـبال آن از کلمه تجـدید حیات اسـتفاده کنیم و این چنین در یک نگاه فرهنگی میتوانیم این را حیات طیبه یک ملت بخوانیم.
و اگر در بحثها و گفتمان انقلاب یا همین حیات طیبه خوب نگاه افکنیم اینگونه میبینیم که:
- آرمانها و آئین و اصول فرهنگ اسلامی تکیه گاه و سنگر رهایی بخش برای دستیابی به پیروزی ملت و انقلاب بود.
- بهرهبری از فرامین و تعالیم اسلام و ائمه هدی
- ایجاد و املای عدالت اجتماعی به ویژه عزت بخشیدن به قشر عظیم زنان و رد زمینههای تبعیض در قوانین جامعه
- پرهیز از وابستگی و قطع هر گونه ریشههای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی
- گزینه خود باوری به آن چه استعداد و توانایی به حساب آید
- سخت کوشی، همبستگی و جهاد برای استقلال برای رسیدن به تکامل
- ضرورت توجه به خطر از خودبیگانگی فرهنگی
- توسعه تعلیم و تربیت عمومی و عالی در همه نقاط کشور و به حداقل رساندن گزینه بی سوادی
و خود این اهداف و وجود سرشار گزینههای بالا باعث شکل و حجم بخشی به هدفهای فرهنگی در این راستا است.
برچسب ها : آئين, اجتماعی, ارزش های مكتبی, استعمار, اسلام, ام الفارسيه, انقلاب اسلامی ايران, باستان, بانوان , تاج النساء, تعليم و تربيت, تـاریـــخ, تمــــدن ایــرانی, جهاد, حكومت, دانلود پروژه, رابعه اصفهانی, رژيم طغيانگر, سياسی, ظالم و مستبد, عاشورا, علوم اجتماعی, فرهنگ اسلامی, فرهنگی, قوانين جامعه, مبارزه سياسی, مشاركت زنان , نقش تـاریـــخی زن, همبستگی, ورکانيه,
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 25 فروردين 1395 ساعت 14:11 موضوع | تعداد بازديد : 256 | لينک ثابت
درباره وبلاگ
فهرست اصلي
آمار وبلاگ
تعداد آنلاين : 0
بازديد امروز : 11
بازديد ديروز : 2
بازديد هفته : 13
بازديد کل : 40411
کل مطالب :
1343
نظرات :
0
آمار وبلاگ
نوشته هاي پيشين
POWERED BY