تبلیغات متنی |
تعداد صفحات:29
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
برخی از عناصر
در
کوبه و حلقه
آستانه
سکو
سر در
در و پنجره در معماری ایران
اجزا در
روزن
جامخانه
شباک
فخر و مدین
دار آفرین
ارسی
اندازه در و پنجره
پنجره
در – پنجره
پنجره ارسی
عناصر پیرامون پنجره
بالکن و نحوه استفاده از آن
منابع
برخی از عناصر:
فضاهای ورودی طراحی شده بسیاری از بناهای بزرگ و متوسط علاوه بر فضاهای نامبرده، دارای عناصر متعددی هستند که در این بخش به صورت اجمالی به بعضی از آنها اشاره میشود.
در:
در ورودی یکی از عناصر مهم فضای ورودی به شمار می آید که کارکرد اصلی آن کنترل ارتباط میان فضای درونی بنا و فضای بیرون از آن است. ابعاد و تناسبات در ورودی هر بنا با نوع و کارکرد آن بنا متناسب است. البته برخی از مساجد نخستین، از جمله مسجد مدینه در ابتدا فاقد در ورودی بودند و فضای ورودی در آنها تنها شامل یک درگاه میشد. ناصر خسرو قبادیانی (قرن پنجم هجری) درباره ورودی های مسجدالحرام چنین گفته است: (مسجد حرام را هیجده در است، همه به طاق ها ساخته اند بر سر ستون های رخام، و بر هیچ کدام دری ننشانده اند که فراز توان کرد)
جنس در ورودی عموما از چوب و شکل بیشتر آن ها مستطیل بود استفاده از درهایی که شکل آن ها مستطیل نبود، بیشتر از دوره قاجار معمول شد. اهمیت در ورودی بعضی از فضاهای مذهبی یا عمومی چنان زیاد بود که سطح روی آنها را با گره سازی، منبت کاری تذهیب، نقاشی، میناکاری یا کتیبه نگاری مزین میکردند.
برچسب ها : دانلود, پروژه, پایان نامه, معماری, معماری اسلامی, درب, پنجره, سنتی, در, کوبه, حلقه, آستانه, سکو, روزن, ارسی, بالکن, بنا, فضای ورودی, مسجد, تذهیب, نقاشی, مینا کاری, کتیبه نگاری, منبت کاری, گره سازی, ,
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6نوشته شده توسط ketabpich در پنجشنبه 14 آبان 1394 ساعت 23:51 موضوع | تعداد بازديد : 263 | لينک ثابت
تعداد صفحات:16
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
تعریف گره چینی
چوب های مرغوب مورد استفاده در ارسی
وسایل و ابزار گره چینی
پنجره های ارسی در معماری ایران
ارسی رقص نور با ساز چوب و شیشه
ویژگی های پنجره های گره چینی شده و ارسی
پیشینه هنر گره چینی در آثار معماری ایران
گره چینی در کاشی
اجرای کار
مقدمه:
بی شک بسیاری از بینندگان، حتی کسانی که در زمینه معماری سنتی فعالیت دارند. هنگامی که در برابر عظمت و شکو گنبدها، طاق ها، کاربندی ها و نگاره ها که در نهایت دقت و ظرافت بناها را آذین بسته اند، قرار میگیرند از خود می پرسند : آیا هنرمند معمار بر اساس ذوق و تجربه به چنین طاق ها و گنبدهایی را بر پا داشته اند، یا کسانی به یاری آن ها برخاسته اند؟
در گذشه آموختن هنر و پیشه، سینه به سینه، از ستاد به شاگرد، یا از پدر به پسر بوده است. استادان هر فن برای حفظ راز و رمز پیشه و هنر خود آموزش را در محدوده خانواده یا صنف خود که در نهایتا پیوند های خویشاوندی همراه میشد. مجاز میدانسته و به ندرت دانسته های خود را مکتوب کرده اند، این احتمال نیز هست که توان چنین کاری را نداشته و یا لزوما نوشتن را احساس نمی کرده اند. البته گاهی نیز اعضای خانواده علاقه ای به ادامه شغل پدر نداشته، به همین سبب رمز و راز برخی از فنون هنری و اصطلاحات به تریج از میان رفته است همچو ارسی.
برچسب ها : آموزش, استاد, بنا, دانلود, شاگرد, شیشه, طاق, معمار, معماری, معماری سنتی, نگاره, هنر, هنرمند, پروژه, پنجره های ارسی, چوب, چوب مرغوب, کاشی, گره چینی, گنبد,
امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 18:13 موضوع | تعداد بازديد : 227 | لينک ثابت
درباره وبلاگ
فهرست اصلي
آمار وبلاگ
تعداد آنلاين : 0
بازديد امروز : 3
بازديد ديروز : 0
بازديد هفته : 3
بازديد کل : 40415
کل مطالب :
1343
نظرات :
0
آمار وبلاگ
نوشته هاي پيشين
POWERED BY