تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
کتاب پیچ بهترین و سریعترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه کتاب پیچ بهترین و سریعترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

دانلود پروژه بررسی نظریه عدالت بین فیلسوفان غرب و شرق (افلاطون – علامه طباطبائی)

تعداد صفحات:20
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
اهمیت و جایگاه نظریه عدالت در اندیشه افلاطون
چگونگی طرح و پردازش مساله عدالت توسط افلاطون
گام اول : تعریف عدالت
نظریه اول : عدالت عبارتست از راستگویی و ادای دین
نظریه دوم : عدالت عبارتست از نیکی در حق دوستان و بدی درباره دشمنان
نظریه سوم : عدالت عبارتست از عملی که به نفع طبقه حاکمه و ضرر شخص عادل تمام شود
نظریه افلاطون درباره تعریف عدالت : بررسی ماهیت عدالت در هیات اجتماع
تعریف عدل از راه تحلیل سرشت آدمی
عدالت برآیند مجموع فضائل اخلاقی
گام دوم : جستجوی عدالت در طراحی آرمان‌شهر
گام سوم : حسن ذاتی و ثمرات و نتایج عدالت
گام چهارم : سنجش عدالت و زیبایی
نقد نظریه عدالت افلاطون
طرح موضوع و سابقه آن
نظریه عدالت‏ در نزد علامه طباطبایی
سیر تکوین نظریه
طبیعت‏ بشر و ارزش عدالت
منابع

اهمیت و جایگاه نظریه عدالت در اندیشه افلاطون:
بی تردید، عدالت محوری ‌ترین عنصر در اندیشه سیاسی افلاطون است. فیلسوف عدالت، اولین کتابِ مهم ترین و مشهورترین اثر خود، یعنی رساله جمهوری را با بحث از عدالت آغاز نموده و با بر شمردن آثار و ثمرات دنیوی و اخروی عدل در دهمین و آخرین کتاب جمهوری، مباحث مربوط به عدالت را به دنیای واپسین پیوند میزند، و بدین سان رساله جمهوری را به پایان میبرد. مباحث مربوط به آرمان‌شهر افلاطون و نقد و بررسی انواع نظام های حکومتی توسط وی در جمهوری، درواقع همه در ذیل مباحث مربوط به عدالت و چگونگی تعریف و تأمین این فضیلت معنا پیدا نموده و به همین منظور طرح میشود. بنابراین، از یک منظر، محوری ترین بحثِ مهم ترین اثر افلاطون، مبحث عدالت میباشد. اساسا عنوان دیگر رساله جمهوری افلاطون، رساله ای در باب عدالت است.

لینک دانلود

 


برچسب ها : دانلود پروژه, فلسفه, فیلسوفان, افلاطون, غرب, شرق, علامه طباطبایی, عدالت, فضائل اخلاقی, آرمان شهر, زیبایی, طبیعت بشر, ارزش عدالت, فیلسوف, رساله جمهوری, ثمرات دنیوی, ثمرات اخروی, ,

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در شنبه 28 آذر 1394 ساعت 16:03 موضوع | تعداد بازديد : 229 | لينک ثابت


دانلود پایان نامه نظریه صدق منطق دانان مسلمان

تعداد صفحات:168
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول – مقدمه و پیشینه تاریخی
بخش اول – مقدمه و کلیات و معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی
مقدمه
تعریف مساله
سوال های اصلی تحقیق
فرضیه‌های تحقیق
هدف‌های تحقیق
روش تحقیق
سابقه تحقیق
معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی
تمایز حق و صدق
رای مشهور حکمای اسلامی
نظریه برخی از فیلسوفان غربی
نظریه شهید مطهری
بخش دوم – پیشینه تاریخی نظریه مطابقت صدق
سابقه نظریه مطابقت در یونان
مطابقت از نظر افلاطون
نظریه مطابقت از دیدگاه ارسطو
نظریه مطابقت از نظر فارابی
نظریه مطابقت از دیدگاه ابن سینا
نظریه مطابقت از دیدگاه سهروردی
بخش سوم – آیا نظریه مطابقت تعریف صدق است یا ملاک آن
تمایز تعریف صدق و ملاک صدق
دیدگاه برخی از فلاسفه اسلامی
دیدگاه برخی از فلاسفه غربی
نقد و بررسی
فصل دوم – تئوری صدق از نظر منطق دانان غربی
بخش اول – نظریه مطابقت
توضیح نظریه مطابقت
نظریه مطابقت در نظر منطق دانان جدید غرب
مطابقت و اتمیسم منطقی
اشکالات نظریه مطابقت
بخش دوم – تئوری هماهنگی
تئوری هماهنگی یا سازگاری
اصل ارتباط درونی
درجات صدق
ایرادات نظریه هماهنگی
بخش سوم – تئوری عمل گرایانه
تئوری عمل گرایانه
نظریه شیلر
نقد و بررسی این نظریه
بخش چهارم – تئوری زیادتی صدق
تئوری زیادتی صدق
اشکالات نظریه زیادتی صدق
بخش پنجم – نظریه غیر توصیفی صدق
نظریه غیر توصیفی صدق
اشکالات نظریه غیر توصیفی صدق
بخش ششم – نظریه سمانتیکی صدق تارسکی
تبیین نظریه سمانتیکی تارسکی
مفهوم صدق به عنوان موضوع نظریه معنا شناختی تارسکی
تعریف صدق در نظریه معناشناسی تارسکی
فصل سوم – نظریه مطابقت صدق از نظر فیلسوفان و منطق دانان مسلمان
بخش اول – آیا مطابقت مربوط به علوم حضوری است یا حصولی
تعریف علم حضوری و حصولی
رابطه مطابقت با علم حضوری و حصولی
راهیابی خطا در علم حضوری
بخش دوم – نظریه مطابقت به عنوان روش صدق در تصورات یا تصدیقات
بخش سوم – رابطه خبر با صدق و کذب
تحلیلی که صدق و کذب پذیری را تعریف قضیه میداند
تحلیلی که صدق و کذب پذیری را ملاک تمایز قضیه میداند
اشکال پارادکس دروغگو بر هر دو تحلیل
بخش چهارم – مناط صدق و کذب قضایا
بررسی اجمالی اختلاف حکما در تقسیم قضایا
صدق و کذب در انواع قضایا
قضایای خارجیه
قضایای ذهنیه
قضایای حقیقیه
بخش پنجم – معانی نفس الامر
نفس الامر به معنای عالم امر و عقول مجرده
نفس الامر به معنی فی نفسه
نفس الامر به معنای عالم ثبوت اشیاء
نقد و بررسی معانی ذکر شده از نفس الامر
بخش ششم – مطابقت در مباحث وجود ذهنی
مطابقت در مباحث وجود ذهنی
اهمیت بحث وجود ذهنی
تاریخچه وجود ذهنی
تبیین نظریه وجود ذهنی
آیا انحفاظ ماهیت از لوازم نظریه مطابقت است یا از مبنای آن
بخش هفتم – نظریه مطابقت از دیدگاه برخی از فیلسوفان مسلمان
نظریه ملاصدرا درباره مطابقت
حکیم سبزواری
علامه طباطبایی
شهید مطهری
استاد مصباح یزدی
جمع بندی و نتیجه گیری
منابع و ماخذ

چکیده:
درباره تئوری صدق در میان فیلسوفان و منطق دانان جهان شش نظریه وجود دارد رایج ترین و قدیمی ترین آن ها نظریه مطابقت است که سابقه آن به یونان و ارسطو میرسد هر چند در آثار ارسطو بطور مستقل به این بحث پرداخته نشده است. فلاسفه اسلامی بطور قطع و بدون تردید به این نظریه معتقدند و همچنین بسیاری از فیلسوفان مغرب زمین در تعریف صدق قضایا به نظریه مطابقت قائلند.
اساس نظریه مطابقت این است صدق قضیه عبارت از مطابقت آن با واقع و نفس الامر و این مسأله مبتنی بر دو اصل است اول اینکه واقعیتی هست و دوم اینکه ذهن ما قادر به کشف واقعیت میباشد.
فیلسوفان غربی در مورد صدق به تئورهای دیگر معتقدند که این تئوری ها عبارتند:
1) تئوری هماهنگی – این نظریه به فلاسفه عقل گرا نسبت داده شده و آن ها معتقدند که صدق یک گزاره تنها به معنای سازگاری آن با نظامی از قضایای دیگر عقلی است. و برخی از پوزیتویست‌ها از این تئوری دفاع کرده‌اند و برخی از این ها معتقد بودند که قضایای حسی و تجربی صدقشان از راه مطابقت معلوم میشود و قضایای که تجربی و حسی نیستند صدقشان به وسیله سازگاری آن ها با گزاره‌های آزموده شده بدست می آید و بعضی از پوزیتویست‌ها معتقدند تنها راه آزمون صدق قضایا ارتباط درونی میان خود باورها است.
2) تئوری عمل گرایانه :- پیرس و جیمز و دیوئی از طرفداران این تئوری هستند و آن ها در معناداری معتقدند که معنای یک لفظ عبارت از پیامد عملی یا تجربی آن.
3) تئوری زیادتی صدق – طرفداران این نظریه معتقدند که محمول صادق و کاذب زاید است و میتوان آن ها را حذف کرد و هیچ تأثیری در جمله ندارند.
4) نظریه غیر توصیفی صدق – معتقدان به این تئوری میگویند که صدق و کذب کلمات توصیفی نیستند بلکه کلمات انجازی و تاییدی و انشایی هستند.
5) نظریه سمانتیکی صدق تارسکی – تارسکی ضمن قبول نظریه صدق ارسطویی با ارائه نظریه زبان و فرا زبان به بازسازی این تئوری پرداخته تا از شبهات و پارادوکس‌های که در زبان پیش می آیند جلوگیری کند و از نظر وی صدق و کذب عناصر فرا زبانی هستند در حالی که راست و دروغ عناصر زبانی هستند.

لینک دانلود

 


برچسب ها : ابن سينا, ارتباط درونی, ارسطو, افلاطون, حق, حكمای اسلامی, حكيم سبزواری, دانلود, سهروردی, شهيد مطهری, صدق, عقل گرا, علامه طباطبايی, علم حصولی, علم حضوری, فارابی, فلسفه, فيلسوفان, مسلمان, مصباح يزدی, معناشناسی, ملاصدرا, منطق دانان, نظريه سمانتيكی تارسكی, نظريه شيلر, نظریه, يونان, پایان نامه,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت 11:11 موضوع | تعداد بازديد : 223 | لينک ثابت



صفحه قبل 1 صفحه بعد