تبلیغات متنی |
تعداد صفحات:85
نوع فایل:word
رشته معارف اسلامی
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات
گفتار اول: کلیات
گفتار دوم: مفهوم شناسی
معنای بهشت در لغت عرب
واژهی بهشت در لغت پارسی
معنای اصطلاحی بهشت
فصل دوم: بهشت
گفتار اول : خلقت بهشت
گفتار دوم :جایگاه بهشت
گفتار سوم: اسامی و اوصاف بهشت
دارالسلام
دارالارث
دارالرضا
دارالمقام
فوز عظیم
گفتار چهارم: مراتب بهشت
جنت نعیم
جنت مأوا
جنت عدن
جنت فردوس
گفتار پنجم : نعمت های بهشتی
مقدمه
جایگاه رفیع
خدمتگزاران بهشتی
ظروف بهشتی
لباس ها و زیورهای بهشتی
مشروبات بهشتی
همسران بهشتی
میوه با طعم های مختلف
میوه های بدون آفت
انواع میوه ها
انواع گوشت ها
شاخه ای با انواع میوه ها
میوه های مزدوج
انواع گوشت پرندگان
میوه با طعم جالب
میوه چهارفصل
میوه در دسترس
انواع انگورها
گفتار ششم: ملال آور نبودن نعمت های بهشتی
فصل سوم: بهشتیان
مقدمه
گفتار اول: اسبا ب ورود به بهشت
1- ایمان و عمل صالح
2- تقوى و خدا ترسى
3- احسان و نیکوکارى
4- جهاد و شهادت
5- ترک هواپرستى
6- تقدم در کارهاى خیر و ایمان
7- هجرت
8- صبر و تحمل در برابر سختى ها
9- استقامت در راه حق
10- اطاعت خدا و رسول
11- اخلاص
12- صدق و راستى
13- اهتمام به نماز
نتیجه
گفتار دوم: آثار اعتقاد و معرفت به بهشت
اعتقادی
اخلاقی و رفتاری
اجتماعی
گفتار سوم: سیمای بهشتیان
سیمای بهشت و بهشتیان در سخن علی (علیهالسلام)
منابع و ماخذ
چکیده
آن چه پیش رودارید، تحقیقی است پیرامون بهشت و مسایل مربوط به آن که از منظر آیات و روایات به آن پرداخته است. بهشت از همان آغازین لحظه های تولد آدم ابوالبشر درذهن او بوده است و فکر او را به خود مشغول داشته است ، چرا که از اولین تعالیم الهی به آدم ابوالبشر این بوده که از میوه ممنوعه نخور والا تو را از بهشت بیرون می کنم، هر چند که آن بهشتی که آدم از آن بیرون شد، بهشت موعود نبوده است، چرا که بهشت موعود ، جاویدان است و کسی را از آن بیرون نمی کنند.
اهمیت این بحث نیز ازهمین جهت است. یعنی چیزی که از اولین لحظه خلقت بشر ، مهمترین قسمت از وجود بشر ، یعنی فکر و ذهن بشر را به خود مشغول داشته است ، آیا اصلا وجود دارد یا نه؟ و اگر وجود دارد،کجاست؟ و ……
محقق در این تحقیق ابتدا مفهوم بهشت را در لغت عربی و فارسی و سپس در اصطلاح ، توضیح داده است که از مجموع آنها به این نتیجه رسیده است که بهشت همان جزای والا، نیکو و ابدی است که به نیکان دنیا داده میشود. و سپس بهشت را در یک فصل بررسی می کند. این که بهشت هم اکنون خلق شده است یا در روز جزا خلق میشود؟ و در صورتی که آری ، مکان آن کجاست؟ در گفتار بعد اسامی و اوصاف بهشت، یعنی، دارالسلام، دارالرضا، دارالمقام و فوز عظیم، را برمی شمرد و در گفتار پس از آن به مراتب بهشت، یعنی، جنت نعیم، جنت مأوا ، جنت عدن و جنت فردوس اشاره می کند در گفتار پنجم از فصل دوم، نعمت های بهشتی را برمی شمرد و در گفتار آخر این فصل، به این نکته می پردازد که، آیا نعمت های بهشتی نیز ، مثل نعمت های دنیوی تکراری و ملال آور خواهد بود یا خیر؟
در فصل سوم و آخر ، محقق در سه گفتار بهشتیان را بررسی می کند. گفتار اول را به اسباب ورود به بهشت اختصاص داده و برای آن سیزده سبب شمرده است. در گفتار دوم آثار معرفت به بهشت ، شامل آثار اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی را ذکر می کند و در گفتار آخر سیمای بهشتیان را، خصوصا با کلامی از امیر عرب ، علی (ع) ترسیم می کند .
برچسب ها : دانلود, پایان نامه, پروژه, معارف اسلامی, بهشت, آیات, روایات, جایگاه بهشت, مراتب بهشت, جنت, فردوس, میوه بهشتی, انگور, احسان و نیکوکاری,
امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 31 تير 1394 ساعت 16:10 موضوع | تعداد بازديد : 204 | لينک ثابت
تعداد صفحات:252
نوع فايل:word
فهرست مطالب:
مقدمه و پيشگفتار
نخستين شناسندگان رودكي
نخستين شناسندگان نيما يوشيج
عقايد و افكار رودكي
عقايد و افكار حكيمانه و اندرزگويي
رقيق القلب و باهوش بودن رودكي
حس بي نيازي
نيكنامي
مذهبي بودن
عقايد و افكار نيما يوشيج
مهرباني و دلسوز بودن
اجتماعي و سياسي بودن نيما
پند و اندرزگويي
پايبندي نيما به زادگاه و طبيعت و مظاهر آن
استواري و پايبندي به عقايد
اصول عقايد نيما در باب نظم و نثر
عقايد مذهبي نيما
معلومات رودكي و بازتاب آن در اشعارش
قرآن و حديث
اشاره به داستان هاي قرآن و اساطير سامي
بهرهگيري از مضامين شعر عرب و اشاره به سرايندگان آن ها
اشاره به اساطير ايراني و داستان هاي پهلواني
اشارات علمي و فلسفي
معلومات نيما يوشيج و بازتاب آن در اشعار وي
آشنايي و تسلط بر زبان فرانسه
يادگيري زبان عربي
تسلط بر سبك و اوزان اشعار قدما
آشنايي با هنر موسيقي
تدريس زبان فارسي و عربي
توانايي بر نويسندگي و داستان نويسي و نمايشنامه نويسي
آشنايي با نقد ادبي
تسلط بر سبك رمانتيسم و سمبليسم
آشنايي نيما با فقه و اصول و حكمت
رودكي پدر شعر فارسي و علل و دلايل آن
نيما پدر شعر فارسي و علل و دلايل آن
نكات دستوري و صنايع ادبي در اشعار رودكي
ويژگي هاي صرفي
افعال
اسم ها
حروف
استعمال حروف ربط يا اضافه مركب
پيشوندها
استعمال و حذف به قرينه پيشوند «بـ» تاكيدي
استعمال پيشوندهاي كهن
استعمال پسوند (ومند) به جاي مند
استعمال فراوان كاف تحبيب، تصغير، تلطيف
ابدال حروف
ساختار نحوي
جمله
ضماير
تكرار كلمه
نكات دستوري
اضافه تشبيهي
كاربرد دو حرف اضافه براي يك متمم
صفت جانشين موصوف
صفت فاعلي
صفت بياني
صفت مفعولي
بدل
قيد شك و ترديد
قيد تنبيه
صوت (شبه جمله تاسف)
ضمير ملكي
پسوند دارندگي و اتصاف
انواع الف
الف ندا
الف زايد
الف تاكيد
الف اطلاق
اسم مصدر
ي مصدري
فعل دعايي
جمله معترضه
اضافه استعاري
واو حاليه
كه حاليه
قيد حالت
كاربرد مي براي تاكيد
استفهام تقريري
حرف ربط براي تسويه
نمونههايي از صنايع ادبي در اشعار رودكي
تشبيه
استعاره
استعاره كنائي (از نوع تشخيص)
كنايه
ايهام
تضاد، طباق
غلو
مجاز
ردالمطلع
جناس زايد
طرد و عكس
تمثيل
هجويه
ذو وزنين
حشو
نكات دستوري و صنايع ادبي در شعر نيما
استعاره
كنايه
مجاز
تشبيه
سمبل
صفت مفعولي مركب
كنايه
صفت فاعلي مرخم
تاثير گذاري رودكي و كلام وي بر گويندگان پس از خود
سعدي
مسعود سعد- قطران تبريزي – ابوالمظفر مكي پنجدهي – سنايي – سعدي – اديبالممالك
سنايي
كسايي مروزي – رشيد و طواط
دقيقي
سعدي
وزير ابي طيب مصعبي
عنصري بلخي
ابوشكور بلخي – فردوسي
ابوطاهر خسرواني
ابوشكور بلخي
فردوسي
ازرقي هروي
رابعه – عنصري – سنايي غزنوي – قطران تبريزي – امير معزي نيشابوري – رشيد و طواط – ظهيرالدين فاريابي – فريدالدين عطار نيشابوري – خواجوي كرماني – اوحدي مراغهاي
سنايي – ابنيمين
تاثيرگذاري نيما و كلام وي بر گويندگان پس از خود
شهريار
دو مرغ بهشتي
ضياء هشترودي
ميرزاده عشقي
اسماعيل شاهرودي
شين پرتو
فروغ فرخ زاد
نصرت رحماني
گستردگي انواع قالبهاي شعري در شعر رودكي
گستردگي انواع قالبهاي شعري در اشعار نيما يوشيج
رودكي و مديحهسرايي در اشعار او
نيما يوشيج و مديحهسرايي
ويژگي هاي اشعار رودكي
ويژگي هاي اشعار نيما
مضامين اشعار رودكي
مدح
تغزل
توصيف
خمريات
مرثيه
هجو
زهد و پند
مضامين اشعار نيما يوشيج
طبيعت گرايي
شب
انسان دوستي
نمادگرايي (سمبوليسم)
راز و رمز جانوران در شعر نيما
آواز قفس
پرنده منزوي
توكا
خريت
خروس
داروگ
روباه
سيوليشه
شبپره ساحل نزديك
غراب
ققنوس
قو
كاكلي
كبك
كرم ابريشم
كك كي (گاو نر)
گاو
گرگ
لاشخورها
مرغ شكستهپر
سبك اشعار رودكي
بررسي سبكي نمونههايي از اشعار رودكي
شعر زندگاني و مرگ
شعر عصا بيار كه وقت عصا و انبان بود
نتيجهگيري
سبك اشعار نيما
نمونهاي از شعر آزاد نيما شعر مهتاب
نتيجهگيري
فهرست منابع و ماخذ
مقدمه و پيشگفتار:
سال هاست كه نام رودكي پيوسته با عنوان پدر شعر فارسي و نام نيما يوشيج علي اسفندياري با عنوان پدر شعر نو فارسي همراه بوده است و گاه خواننده بدون آن كه علت واقعي اين وجه تسميه را بداند آن را به خاطر سپره و بارها ذكر نموده است.
شاعران بزرگواري كه هر كدام در اعتلاي فرهنگ و ادب غني ايراني بسيار كوشيدهاند و تاثيرگذار بودهاند و هركدام تحولات بسيار عظيمي را در زمانه و عصر خويش حاصل كردهاند.
افراد بسياري نيز در معرفي آنان و توضيح و گزارش آثارشان گام نهادهاند.
در اين تحقيق كوشيده شده است تا بين مباني فكري و سنت شعري اين دو شاعر، مقايسهاي انجام دهم و در ضمن به علل و دلايلي كه باعث شده است از ميان خيل عظيم شاعران و گويندگان فارسي از ديرباز تاكنون اين دو را بعنوان پدران شعر فارسي برگزيدهاند، اشاره نمايم.
به نظر محقق براي يك مقايسه اصولي و صحيح، نخست بايد به بررسي و شناخت جزئيات مطالب مورد قياس پرداخت و سپس نتيجهگيري نمود. البته قابل ذكر است كه اگر بخواهيم يك مقايسه نسبتاً اصولي انجام دهيم؛ بايد با توجه به آن كه تعداد ابيات بر جاي مانده از اين دو شاعر بسيار از لحاظ كميت با هم اختلاف دارند و چون تعداد ابيات بر جاي مانده از رودكي كمتر از هزار بيت است ولي در مورد نيما يوشيج اين تعداد چندين برابر ميباشد؛ لذا به ذكر پارهاي از آن ها ميپردازيم تا بدين وسيله يك توازن تقريباً منطقي بين شمار ابيات اين دو شاعر از لحاظ ارزيابي برقرار گردد.
لازم به ذكر است كه در تذكرهها و كتب تاريخ ادبيات درباره شمار اشعار رودكي سخن بسيار گرفتهاند: برخي آن را متجاوز از يك ميليون بيت ميدانند و برخي ديگر بر آناند كه 700 هزار بيت بوده، و نيز آوردهاند كه شعر رودكي در صد دفتر گردآوري شده بوده كه بي گمان اين ارقام مبالغهآميز است. آن چه مسلم است آن است كه رودكي پر شعر بوده و اكنون همانطور كه ذكر شد مقدار اندكي از سرودههاي او در دست است.
در اين مجموعه تلاش شده است كه با بررسي و تفحص بر روي اكثر آثار و تحقيقاتي كه در باب اين دو شاعر شده است و در كنار هم قرار دادن آن مطالب به نتيجهاي كه مورد نظر است، دست يافته شود. در باب رودكي و نيما يوشيج تحقيقات و كتب فراواني به انجام رسيده و تاليف شده است؛ اما آن چه اكنون پس از سال ها ميتواند انگيزهاي براي تامل و تاليفي دوباره در شعر و زندگي اين دو شاعر باشد، يكي همان مقايسه مباني فكري و سنت شعري اين دو است و نيز شايد با اين روش پارهاي از ابهامات با اين روش از ميان برداشته شود و ديگر آن كه شايد در كنار هم قرار دادن مطالب به صورت مقايسهاي راه تازهاي را در نقد و تحليل اشعار اين دو گوينده شهير ايراني به همراه داشته باشد.
مجموعه حاضر به هر حال كوششي است براي آشنايي و باز آشنايي كه از منابعي بسيار با ارزش در اين زمينه مدد جسته است.
برچسب ها : ابوشكور بلخي, ابوطاهر خسرواني, ادبيات, اديب الممالك, استعاره, افكار, انسان دوستي, ايهام, تشبيه, تضاد, تغزل, تمثيل, حديث, حشو, حكمت, داروگ, داستان نويسي, دانلود پروژه, دقيقي, رمانتيسم, رودكي, سعدي, سمبل, سمبليسم, سمبوليسم, سنايي, سنت, شعر, شعر مهتاب, شهريار, طباق, طبيعت, طبيعت گرايي, عقايد, غلو, فردوسي, فروغ فرخ زاد, قرآن, كنايه, مباني فكري, مجاز, مرثيه, نصرت رحماني, نمادگرايي, نمايشنامه, نويسندگي, نيما يوشيج, هجويه, پدر شعر فارسي, پدر شعر نو فارسي,
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6نوشته شده توسط ketabpich در شنبه 6 خرداد 1396 ساعت 12:49 موضوع | تعداد بازديد : 195 | لينک ثابت
درباره وبلاگ
فهرست اصلي
آمار وبلاگ
تعداد آنلاين : 0
بازديد امروز : 11
بازديد ديروز : 2
بازديد هفته : 13
بازديد کل : 40411
کل مطالب :
1343
نظرات :
0
آمار وبلاگ
نوشته هاي پيشين
POWERED BY