تبلیغات متنی |
تعداد صفحات:21
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
جهان بینی در ایران باستان
ویژگی های شاه آرمانی
قدرت موثر یا زور
آیین یا قرارداد اجتماعی
فره ایزدی یا شوکت
تداوم اندیشه ایرانی در دوره اسلامی
فلسفه سیاسی
سیاست نامه
حکمت اشراق
نتیجهگیری و جمع بندی
فهرست منابع
مقدمه:
اندیشه ایرانیان باستان را مانند اندیشه دیگر مردمان دنیای قدیم، میتوان از اسطورههای حماسهها، کتاب ها و باورهای دینی و نیز سنگ نبشتههای آنان دریافت. انسان های دنیای کهن، اندیشههایشان را در قالب اسطورهها، آیینها و سرودهای دینی بیان کردهاند، از این رو به قول مردم دکتر حمید عنایت یکی از علل دشواری تحقیق در اندیشههای سیاسی در ایران آمیختگی آن ها با عقاید و تعالیم دینی و اخلاقی و جهان شناسی و تاریخی است. در حالیکه در مغرب زمین و از زمان افلاطون سنت بر آن بوده است که رسالهها و کتاب های جداگانه در موضوع سیاست و کشورداری بنویسند، در فرهنگ ایرانی تفکرات مربوط به جامعه و حکومت چه در دوره پیش از اسلام و چه پس از اسلام در ضمن ملاحظات عامتری درباره این و دنیا مندرج است. بدین جهت آگاهی از چگونگی اندیشههای سیاسی مستلزم آن است که کم و بیش همه متون و منابعی که به نحوی خود کار بینش و نگرش ایرانی در زندگی فردی و اجتماعی است از اندرز نامهها گرفته تا کتب ملل و نحل و شرح حال ها به دقت مطالعه شود.
این مقاله به دنبال بررسی نظریه شاهی آرمانی در ایران باستان و به عبارتی اندیشه سیاسی ایرانشهری و تداوم آن در دوره اسلامی میباشد؟ سوال اساسی این میباشد که مدل رهبری سیاسی ارائه شده در اندیشه سیاسی ایرانشهری کدم میباشد؟ و این تئوری ارائه شده در دوره بعد از اسلام به چه شکل هایی متجلی شد؟ فرضیهای که مورد سنجش قرار میگیرد این است: مدل رهبری سیاسی در اندیشه ایرانشهری
Persian utopia تئوری شاهی آرمانی بوده است، بعد از ظهور اسلام این تئوری در قالب های مختلف از قبیل فلسفه سیاسی، سیاست نامه و حکمت اشراق و … تداوم پیدا کرد، اما این قالب های تفکر هر کدام به فراخور موقعیت و شرایط سیاسی خاص خود، وجوهی از آن برداشته و در قالب تفکر خاص خود ادامه دادند.
مفهوم بنیادین اندیشه سیاسی ایرانشهری شاه آرمانی دارای فره ایزدی است که شاه آرمانی دارای فره ایزدی عین شریعت است و نه هجری آن، اندیشه شاه آرمانی دارای حره ایزدی در کهنترین منابع اندیشه ایرانشهری آمده است و با همین مفهوم بنیادین، اندیشه سیاسی مسیحی سدههای میانه و به ویژه روم شرقی پیوند مییابد که در آن نیز شاه موجودی نامیرا و خدا گونه است. شاه آرمانی نیز از آن جا که دارای فره ایزدی است. در نوشتههای ایرانشهری بعنوان انسانی خداگونه، نماینده و برگزیده خدا بر روی زمین فهمیده میشود.
برچسب ها : آيين, اخلاقی, اسطوره, انديشه, انديشه ايرانی, انديشههای سياسی, ايران باستان, باورهای دينی, جهان بينی, جهان شناسی, حكمت اشراق, دانلود, دنيای كهن, دوره اسلامی, روم شرقی, سرودهای دينی, سياست نامه, سیاست, علوم سیاسی, فرهنگ ايرانی, فلسفه, قرارداد اجتماعی, مفهوم بنيادين, پروژه,
امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 18:00 موضوع | تعداد بازديد : 247 | لينک ثابت
تعداد صفحات:28
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
حکمت تفاوت دیه زن و مرد
دیه و قصاص و تکلیف حکومت و حق زنان
قصاص زن و مرد
قصاص نفس
قصاص عضو
دیه مرد و زن
دیه نفس
دلایل برابرى زن و مرد در دیه و قصاص
عدالت خداوند متعال
برابرى همه انسان ها با یکدیگر
صراحت آیات قصاص
حیات بودن قصاص
روایات مخالف با روایات مشهور
ضعف اجماع
نقش زمان و مکان در قصاص و دیه
قانون و زنان سرپرست خانوار
پیشنهاد حقوقى
پاورقی
چکیده:
دیه در اسلام بر معیار ارزش معنوى انسان مقتول نیست، بلکه یک دستور خاصى است که ناظر به مرتبه بدن انسان کشته شده میباشد، نشانه آن این است که اسلام بسیارى از افراد اعم از زن و مرد را که داراى اختلاف علمى یا عملی اند متفاوت می بیند و تساوى آن ها را نفى می کند، و در عین حال دیه آن ها را مساوى میداند، مثلا درباره تفاوت عالم و جاهل میگوید:
… هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون
آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند مساوی اند؟
و درباره تفاوت مجاهد قائم و غیر مجاهد قاعد چنین می فرماید:
لایستوی القاعدون من المؤمنین غیر اولی الضرر و المجاهدون فی سبیل الله
مؤمنان خانه نشین که زیان دیده نیستند با آن مجاهدانی که با مال خود در راه خدا جهاد می کنند یکسان نمی باشند.
و درباره اختلاف کسى که قبل از فتح مکه و پیروزى چشمگیر اسلام، جهاد و کمک مالی می کرد و در راه خدا مبارزه و انفاق می نمود با کسى که بعد از فتح مکه در جهاد شرکت می کرد و در راه اسلام کمک مالی می نمود چنین می فرماید:
… لا یستوی منکم من انفق من قبل الفتح و قاتل اولئک اعظم درجه من الذین انفقوا من بعد و قاتلوا وکلا وعد الله الحسنى والله بما تعلمون خبیر
کسانی از شما که پیش از فتح مکه انفاق و جهاد کرده اند با دیگران یسکان نیستند، آنان از حیث درجه بزرگ تر از کسانی اند که بعدا به انفاق و جهاد پرداخته اند.
برچسب ها : ارزش معنوى, اسلام, انفاق, تفاوت زن و مرد, جاهل, جهاد, حق زنان, حقوق, حكمت, حيات, دانلود, ديه, ديه نفس, زنان سرپرست خانوار, صراحت, عالم, عدالت, فتح مكه, قانون, قانون مجازات اسلامی, قصاص, مجازات, مقتول, پروژه,
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6نوشته شده توسط ketabpich در دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت 11:19 موضوع | تعداد بازديد : 213 | لينک ثابت
تعداد صفحات:252
نوع فايل:word
فهرست مطالب:
مقدمه و پيشگفتار
نخستين شناسندگان رودكي
نخستين شناسندگان نيما يوشيج
عقايد و افكار رودكي
عقايد و افكار حكيمانه و اندرزگويي
رقيق القلب و باهوش بودن رودكي
حس بي نيازي
نيكنامي
مذهبي بودن
عقايد و افكار نيما يوشيج
مهرباني و دلسوز بودن
اجتماعي و سياسي بودن نيما
پند و اندرزگويي
پايبندي نيما به زادگاه و طبيعت و مظاهر آن
استواري و پايبندي به عقايد
اصول عقايد نيما در باب نظم و نثر
عقايد مذهبي نيما
معلومات رودكي و بازتاب آن در اشعارش
قرآن و حديث
اشاره به داستان هاي قرآن و اساطير سامي
بهرهگيري از مضامين شعر عرب و اشاره به سرايندگان آن ها
اشاره به اساطير ايراني و داستان هاي پهلواني
اشارات علمي و فلسفي
معلومات نيما يوشيج و بازتاب آن در اشعار وي
آشنايي و تسلط بر زبان فرانسه
يادگيري زبان عربي
تسلط بر سبك و اوزان اشعار قدما
آشنايي با هنر موسيقي
تدريس زبان فارسي و عربي
توانايي بر نويسندگي و داستان نويسي و نمايشنامه نويسي
آشنايي با نقد ادبي
تسلط بر سبك رمانتيسم و سمبليسم
آشنايي نيما با فقه و اصول و حكمت
رودكي پدر شعر فارسي و علل و دلايل آن
نيما پدر شعر فارسي و علل و دلايل آن
نكات دستوري و صنايع ادبي در اشعار رودكي
ويژگي هاي صرفي
افعال
اسم ها
حروف
استعمال حروف ربط يا اضافه مركب
پيشوندها
استعمال و حذف به قرينه پيشوند «بـ» تاكيدي
استعمال پيشوندهاي كهن
استعمال پسوند (ومند) به جاي مند
استعمال فراوان كاف تحبيب، تصغير، تلطيف
ابدال حروف
ساختار نحوي
جمله
ضماير
تكرار كلمه
نكات دستوري
اضافه تشبيهي
كاربرد دو حرف اضافه براي يك متمم
صفت جانشين موصوف
صفت فاعلي
صفت بياني
صفت مفعولي
بدل
قيد شك و ترديد
قيد تنبيه
صوت (شبه جمله تاسف)
ضمير ملكي
پسوند دارندگي و اتصاف
انواع الف
الف ندا
الف زايد
الف تاكيد
الف اطلاق
اسم مصدر
ي مصدري
فعل دعايي
جمله معترضه
اضافه استعاري
واو حاليه
كه حاليه
قيد حالت
كاربرد مي براي تاكيد
استفهام تقريري
حرف ربط براي تسويه
نمونههايي از صنايع ادبي در اشعار رودكي
تشبيه
استعاره
استعاره كنائي (از نوع تشخيص)
كنايه
ايهام
تضاد، طباق
غلو
مجاز
ردالمطلع
جناس زايد
طرد و عكس
تمثيل
هجويه
ذو وزنين
حشو
نكات دستوري و صنايع ادبي در شعر نيما
استعاره
كنايه
مجاز
تشبيه
سمبل
صفت مفعولي مركب
كنايه
صفت فاعلي مرخم
تاثير گذاري رودكي و كلام وي بر گويندگان پس از خود
سعدي
مسعود سعد- قطران تبريزي – ابوالمظفر مكي پنجدهي – سنايي – سعدي – اديبالممالك
سنايي
كسايي مروزي – رشيد و طواط
دقيقي
سعدي
وزير ابي طيب مصعبي
عنصري بلخي
ابوشكور بلخي – فردوسي
ابوطاهر خسرواني
ابوشكور بلخي
فردوسي
ازرقي هروي
رابعه – عنصري – سنايي غزنوي – قطران تبريزي – امير معزي نيشابوري – رشيد و طواط – ظهيرالدين فاريابي – فريدالدين عطار نيشابوري – خواجوي كرماني – اوحدي مراغهاي
سنايي – ابنيمين
تاثيرگذاري نيما و كلام وي بر گويندگان پس از خود
شهريار
دو مرغ بهشتي
ضياء هشترودي
ميرزاده عشقي
اسماعيل شاهرودي
شين پرتو
فروغ فرخ زاد
نصرت رحماني
گستردگي انواع قالبهاي شعري در شعر رودكي
گستردگي انواع قالبهاي شعري در اشعار نيما يوشيج
رودكي و مديحهسرايي در اشعار او
نيما يوشيج و مديحهسرايي
ويژگي هاي اشعار رودكي
ويژگي هاي اشعار نيما
مضامين اشعار رودكي
مدح
تغزل
توصيف
خمريات
مرثيه
هجو
زهد و پند
مضامين اشعار نيما يوشيج
طبيعت گرايي
شب
انسان دوستي
نمادگرايي (سمبوليسم)
راز و رمز جانوران در شعر نيما
آواز قفس
پرنده منزوي
توكا
خريت
خروس
داروگ
روباه
سيوليشه
شبپره ساحل نزديك
غراب
ققنوس
قو
كاكلي
كبك
كرم ابريشم
كك كي (گاو نر)
گاو
گرگ
لاشخورها
مرغ شكستهپر
سبك اشعار رودكي
بررسي سبكي نمونههايي از اشعار رودكي
شعر زندگاني و مرگ
شعر عصا بيار كه وقت عصا و انبان بود
نتيجهگيري
سبك اشعار نيما
نمونهاي از شعر آزاد نيما شعر مهتاب
نتيجهگيري
فهرست منابع و ماخذ
مقدمه و پيشگفتار:
سال هاست كه نام رودكي پيوسته با عنوان پدر شعر فارسي و نام نيما يوشيج علي اسفندياري با عنوان پدر شعر نو فارسي همراه بوده است و گاه خواننده بدون آن كه علت واقعي اين وجه تسميه را بداند آن را به خاطر سپره و بارها ذكر نموده است.
شاعران بزرگواري كه هر كدام در اعتلاي فرهنگ و ادب غني ايراني بسيار كوشيدهاند و تاثيرگذار بودهاند و هركدام تحولات بسيار عظيمي را در زمانه و عصر خويش حاصل كردهاند.
افراد بسياري نيز در معرفي آنان و توضيح و گزارش آثارشان گام نهادهاند.
در اين تحقيق كوشيده شده است تا بين مباني فكري و سنت شعري اين دو شاعر، مقايسهاي انجام دهم و در ضمن به علل و دلايلي كه باعث شده است از ميان خيل عظيم شاعران و گويندگان فارسي از ديرباز تاكنون اين دو را بعنوان پدران شعر فارسي برگزيدهاند، اشاره نمايم.
به نظر محقق براي يك مقايسه اصولي و صحيح، نخست بايد به بررسي و شناخت جزئيات مطالب مورد قياس پرداخت و سپس نتيجهگيري نمود. البته قابل ذكر است كه اگر بخواهيم يك مقايسه نسبتاً اصولي انجام دهيم؛ بايد با توجه به آن كه تعداد ابيات بر جاي مانده از اين دو شاعر بسيار از لحاظ كميت با هم اختلاف دارند و چون تعداد ابيات بر جاي مانده از رودكي كمتر از هزار بيت است ولي در مورد نيما يوشيج اين تعداد چندين برابر ميباشد؛ لذا به ذكر پارهاي از آن ها ميپردازيم تا بدين وسيله يك توازن تقريباً منطقي بين شمار ابيات اين دو شاعر از لحاظ ارزيابي برقرار گردد.
لازم به ذكر است كه در تذكرهها و كتب تاريخ ادبيات درباره شمار اشعار رودكي سخن بسيار گرفتهاند: برخي آن را متجاوز از يك ميليون بيت ميدانند و برخي ديگر بر آناند كه 700 هزار بيت بوده، و نيز آوردهاند كه شعر رودكي در صد دفتر گردآوري شده بوده كه بي گمان اين ارقام مبالغهآميز است. آن چه مسلم است آن است كه رودكي پر شعر بوده و اكنون همانطور كه ذكر شد مقدار اندكي از سرودههاي او در دست است.
در اين مجموعه تلاش شده است كه با بررسي و تفحص بر روي اكثر آثار و تحقيقاتي كه در باب اين دو شاعر شده است و در كنار هم قرار دادن آن مطالب به نتيجهاي كه مورد نظر است، دست يافته شود. در باب رودكي و نيما يوشيج تحقيقات و كتب فراواني به انجام رسيده و تاليف شده است؛ اما آن چه اكنون پس از سال ها ميتواند انگيزهاي براي تامل و تاليفي دوباره در شعر و زندگي اين دو شاعر باشد، يكي همان مقايسه مباني فكري و سنت شعري اين دو است و نيز شايد با اين روش پارهاي از ابهامات با اين روش از ميان برداشته شود و ديگر آن كه شايد در كنار هم قرار دادن مطالب به صورت مقايسهاي راه تازهاي را در نقد و تحليل اشعار اين دو گوينده شهير ايراني به همراه داشته باشد.
مجموعه حاضر به هر حال كوششي است براي آشنايي و باز آشنايي كه از منابعي بسيار با ارزش در اين زمينه مدد جسته است.
برچسب ها : ابوشكور بلخي, ابوطاهر خسرواني, ادبيات, اديب الممالك, استعاره, افكار, انسان دوستي, ايهام, تشبيه, تضاد, تغزل, تمثيل, حديث, حشو, حكمت, داروگ, داستان نويسي, دانلود پروژه, دقيقي, رمانتيسم, رودكي, سعدي, سمبل, سمبليسم, سمبوليسم, سنايي, سنت, شعر, شعر مهتاب, شهريار, طباق, طبيعت, طبيعت گرايي, عقايد, غلو, فردوسي, فروغ فرخ زاد, قرآن, كنايه, مباني فكري, مجاز, مرثيه, نصرت رحماني, نمادگرايي, نمايشنامه, نويسندگي, نيما يوشيج, هجويه, پدر شعر فارسي, پدر شعر نو فارسي,
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6نوشته شده توسط ketabpich در شنبه 6 خرداد 1396 ساعت 12:49 موضوع | تعداد بازديد : 199 | لينک ثابت
درباره وبلاگ
فهرست اصلي
آمار وبلاگ
تعداد آنلاين : 0
بازديد امروز : 10
بازديد ديروز : 3
بازديد هفته : 13
بازديد کل : 40425
کل مطالب :
1343
نظرات :
0
آمار وبلاگ
نوشته هاي پيشين
POWERED BY