تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
کتاب پیچ بهترین و سریعترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه کتاب پیچ بهترین و سریعترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

دانلود پایان نامه نگاهی به زندگی و آثار ناصیف یازجی و بررسی مقامات و دیوان

تعداد صفحات:177
نوع فایل:word
رشته ربان و ادبیات عرب
فهرست مطالب:
چکیده
پیشگفتار
بخش اول:اوضاع سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و ادبی
جهان عرب و لبنان در قرن نوزدهم
-اوضاع سیاسی
-اوضاع اجتماعی
-اوضاع فرهنگی و ادبی
بخش دوم: نگاهی به زندگی و آثار ناصیف یازجی
فصل اول:تاریخچه زندگی ناصیف یازجی
-اصل خاندان
-در دربار امیر بشیر شهابی
-زندگی ناصیف در بیروت
-وفات یازجی
-مقام و منزلت ناصیف یازجی
فصل دوم:گذری بر آثار شیخ ناصیف یازجی
بخش سوم:بررسی مجمع البحرین
فصل اول: ویژگی مقامات
فصل دوم:برگزیده ای از مقامات شیخ ناصیف یازجی
-المقامه الطبیه
-المقامه العقیقیه
-المقامه النجدیه
بخش چهارم: پژوهشی در دیوان یازجی
فصل اول:ویژگی های شعر ناصیف
فصل دوم:اغراض شعری
-مدح
-رثا
-حکمت
-غزل
تاریخ شعری
منابع و ماخذ
ملخص الرساله

پیشگفتار
زمانی که از ادبیات عصر نهضت سخن میگوییم، بیشتر افراد چنین گمان میکنند که در این دوره تمامی ادیبان و شاعران از هر آن چه که رنگ و بوی ادبیات کلاسیک داشت، گریزان شدند و علیه سبک قدیم شوریدند، اما با مطالعه بیشتر و عمیق تر پی میبریم که در عصر نهضت ادبی، استادانی وجود داشتند که بر اصالت عربی و اسلوب های کهن اجدادشان سخت پایبند بودند.
اینان توانایی و مهارت بسیاری در زمینه های مختلف ادبیات و نیز علوم بلاغی و لغوی داشتند و بر حفظ آن ها تاکید میکردند.از جمله این اساتید شیخ ناصیف یازجی را مییابیم که کمتر کسی بشناخت این ادیب و شناساندن سبک و آثار وی پرداخته است.
شیخ ناصیف در سال 1800 در لبنان میان خانواده ای اصیل متولد شد. او از همان کودکی به آموختن علم و ادب پرداخت و از 10 سالگی به سرودن شعر روی آورد. بیشتر اشعار این استاد در زمینه حکمت و رثا است. او هیچ گاه ابزار مدح را در راه چاپلوسی و کسب مال دنیا به خدمت نگرفت. بسیار بر حفظ ارزش های ملی – عربی پایبند بود و در تمام ظواهر زندگی اش به واقع عمل مینمود.
یازجی تمام عمرش را صرف مطالعه و تحقیق و تالیف کرد و چنان شهرتی کسب نمود که دانشجویان و اساتید از اقصی نقاط کشورهای عربی به سوی او می آمدند تا از سرچشمه دانش او جرعه ای نوشند.
شیخ ناصیف فرزندانی نیک تربیت نمود که برخی از آن ها در زمینه شعر و ادب مشهور میباشند. از جمله فرزندان او
شیخ ابراهیم یازجی است که راه پدر را ادامه داد.
شیخ ناصیف بجز مجال ادب در زمینه صرف و نحو و علوم بلاغی و منطق و طب و موسیقی از خود آثار ارزنده ای به جا گذاشت.
اما در زمینه ادبیات ،مقامات او در خور توجه میباشد. کتاب مجمع البحرین شامل شصت مقامه است که به شیوه مقامات حریری نگاشته شده است. این کتاب مجموعه لغوی عجیب و با ارزشی میباشد که در بر دارنده حوادث تاریخی و تفاصیل دقیقی راجع به آداب و رسوم عرب ها در زندگی و منش و جنگ ها و افتخارات آن هاست. همچنین پر از ضرب المثل و معما میباشد.
به جز مجمع البحرین ، یازجی دیوان شعری از خود بجا گذاشت که موضوعات مختلفی چون غزل، مدح، رثا، حکمت و تاریخ شعری را در بر میگیرد. ولی در مجموع میتوان گفت دیوان وی رنگ و بوی حکمت دارد چرا که شیخ علاوه بر آن که قصاید مستقلی در زمینه حکمت سروده، در مدح ها دو رثاهایش هم حکمت بسیاری آورده است. شبخ ناصیف در اشعارش بسیار رهروی متنبی میباشد.او متنبی را بسیار دوست می داشت و سبک وی را تقلید نمود. بنابراین اشعار یازجی به همان سبک قدیم سروده شده است و در نهایت جزالت و فخامت لفظ و معنا میباشد.
این رساله شامل چهار فصل میباشد:
فصل اول به اوضاع سیاسی، اجتماعی، ادبی و فرهنگی جهان عرب در قرن 19 بصورت مجمل پرداخته شده است.
در فصل دوم زندگی شیخ ناصیف یازجی و آثار وی مورد بررسی قرار گرفته است .
در فصل سوم بصورت مجزا مقامات شیخ (که اثر گرانب هایی است) و نیز سبک شیخ در مقامات آمده است.
و در فصل آخر دیوان شعری شیخ همراه با ترجمه برخی اشعار وی و بیان برخی نکات بلاغی مورد کنکاش واقع شده است.

 

لینک دانلود

 

 


برچسب ها : دانلود, ادبیات عرب, پایان نامه, پروژه, مقامات, دیوان, ادبی, سیاسی, وفات, یازجی, بیروت, شعر, تاریخ, نهضت, مهارت, ادیب, تربیت, آداب و رسوم, زندگی,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 31 تير 1394 ساعت 17:13 موضوع | تعداد بازديد : 266 | لينک ثابت


دانلود پایان نامه جلوه‌های تربیتی در اشعار پروین اعتصامی

تعداد صفحات:130
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
تشکر و قدردانی
چکیده
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف اصلی
تعاریف واژگان تحقیق (عملیاتی)
موضوع تحقیق
فصل دوم
زندگی نامه
مقدمه
سبک پروین
عشق در شعر پروین
عرفان در شعرهای پروین
نظر ادبای شعر و ادب فارسی در مورد پروین
تعلیم و تربیت در عصر پروین
شعر پروین
موضوعات شعر پروین
توضیحی در مورد موضوعات هشتگانه پروین
زندگی و مرگ
نقش زن در مناسبات فردی و اجتماعی
مخالفت با تظاهر و متظاهران
تفکرات ضد تقدیری
قصیده
قطعه
مسمط
قافیه
ردیف
نثر
شعر
فصاحت
بلاغت
بیت
مطلع
فصل سوم
روش تحقیق
روش های جمع آوری اطلاعات
فصل چهارم
تحلیل یافته ها
نتایج تحقیق
محدودیت های تحقیق
منابع و ماخذ

چکیده:
در این طرح یا پروژه تحقیقی کوچک ما به دنبال یافتن نکات تربیتی و الگوهای شخصیتی از بعد ادب و اخلاق انسانی مناسب برای عمل نمودن و نامناسب برای اجتناب کردن در کتاب و اثر با ارزش و تاریخی دیوان مربوط به شاعره مشهور و گران قدر قرن معاصر پروین اعتصامی میباشیم. اصولا برای افرادی که در امر تعلیم و تربیت دستی دارند و به نوعی دخیل هستند آشنایی و اطلاع از تمامی منابعی که به نوعی از نکات تربیتی و آموزشی و پرورشی و اخلاقی و دینی بحث کرده اند لازم و ضروری است و ما ایرانیان که منابع گرانقدر و با ارزشی چون متون دینی و قرآن و احادیث و آثار منظوم و منثور در اختیار داریم به نظر میرسد کمال بی انصافی است که در آنها کندو کاو و جستجو نکرده و از این دریاهای بزرگ بهره مند و سیراب نشویم .
لذا اینجانب با بررسی کوچکی که در دیوان پروین انجام داده ام تمام مطالبی را که به نظرم مفید برای امر تعلیم و تربیت است و الگوهای مناسبی هم که ارائه شده را آورده و با توضیحی کوتاه و تجزیه و تحلیل و دسته بندی مختصری جهت استفاده از اطلاع تدوین نموده ام و سپس در قسمت تحلیل و نتایج به دسته بندی نکات جهت فردی و اجتماعی و معنوی پرداخته و الگوهای مثبت و منفی مطرح شده در متن تحقیق را معرفی نموده ام به نظر اینجانب جای زیادی برای بررسی و تحلیل بیشتر در دیوان پروین وجود دارد که در آینده حتما باید یه آن پرداخته شود.

لینک دانلود

 


برچسب ها : اجتماع, ادب, ادبیات, اشعار پروین اعتصامی, بلاغت, بیت, تعلیم و تربیت, جلوه‌های تربیتی, دانلود, دیوان پروین, ردیف, روش تحقیق, زندگی نامه, زندگی و مرگ, سبک پروین, شعر, شعر و ادب فارسی, عرفان, عشق در شعر, فصاحت, قافیه, قصیده, قطعه, مسمط, مطلع, معنوی, نثر, پایان نامه,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 15:12 موضوع | تعداد بازديد : 288 | لينک ثابت


دانلود پروژه زیلو بافی

تعداد صفحات:30
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
زیلو چیست؟
تاریخچه مختصری از زیلو
نخ و رنگ
نقوش زیلو بر حسب مج
مواد اولیه بافت زیلو
هنر زیلو بافی در یزد
میبد مرکز بافت زیلو
نکاتی در مورد زیلو
ریشه لغوی زیلو
زیلو و تاریخچه آن در میبد
انواع زیلوها
معایب و محاسن زیلو
مواد اولیه
ابزار زیلو بافی
شیوه بافت زیلو
انواع زیلوها از لحاظ نقش
معرفی چند نمونه زیلوهای قدیمی و نفیس
نقش و رنگ در کاربرد زیلو
بازار فروش
مشکلات زیلو بافی
استادان بافنده
پیشنهادات برای گسترش زیلو بافی
منابع و ماخذ

مقدمه:
بافندگی و نساجی از بومیی ترین هنرهای ایرانی است و سابقه‌ای دیرینه و هزاران‌ ساله دارد، از فرش نام‌دار دوره هخامنشی، پازیرک گرفته تا پارچه‌های فاخر عهد ساسانی یا بافته‌های دوره سلجوقی و انواع پارچه‌ها و فرش‌های بی همتای عصر صفوی که الحق اوج درخشان و عصر طلایی نساجی و بافندگی در ایران است، همه و همه نشان‌دهنده حیات ارزشمند و دیرینه و رواج این هنر در زندگی ایرانیان است.
استان یزد همواره از مراکز مهم بافندگی بوده و در کنار هنر و معماری بی نظیر و زیبا و چشم‌نوازش، در بافندگی بافته‌های داری و غیر داری نظیر قالیبافی، شعربافی، زری بافی، شال‌بافی، ترمه، مخمل، و به‌ویژه زیلو نیز درخشیده است. زیلو زیراندازی ساده و بی تکلف و بادوام و خنک و بهداشتی است. تار و پودش از پنبه تشکیل یافته است. بی پیرایه است و از خلوص پرمعنایی برخوردار است. ساده و باوقار است؛ زیرا تنوع رنگی محدودی دارد و آرایه‌های آن نقش‌های ساده هندسی بیش نیست. نقوش زیلو ارتباط عمیقی با فرهنگ مردم دارد. این سادگی و صداقت هم‌گام و سازگار با بناها و روحیه قانع مردم این خطه است.
زیلوبافی یکی از هنرهای درخور توجه ایرانیان بوده است و از ظواهر امر چنین بر می آید که قدمتی بس طولانی در تاریخ هنر و فرهنگ ایران زمین دارد. این که چرا سرزمین ایران مهد تولید زیباترین و ارزشمندترین آثار فرش‌بافی جهان شده است، محل بحث و گفتگوهای بسیار بوده، اما آن چه در این آثار رخ می نماید نشان از ذوق سرشار ایرانیان دارد که سعی در هر چه زیباتر کردن محیط زندگی خود داشته‌اند و تا حد امکان در تنوع و گونه‌گونی در پی این زیبایی بوده‌اند.
زیلو نیز یکی از این هنرهای باارزش بوده که نشان از دقت نظر و نگاه ظریف و زیباپسند ایرانیان دارد. این را که این هنر نخست از کدام نقطه از ایران بزرگ برخاسته، به درستی نمیتوان مشخص کرد؛ چرا که تاریخی دقیق وجود ندارد و منابع مکتوب نیز دارای آن چنان اطلاعاتی نیستند که بتوان از روی آن ها سوابق تاریخی این فرش را بررسی کرد. در منابع تاریخی موجود نیز مشخصاً به زیلو پرداخته نشده و تنها هر کجا نامی از بنایی، خاصه مساجد، بوده است، در توصیف موقعیت و دارایی های آن مسجد نامی از زیلو نیز به میان آمده است؛ با توجه به این که این نوشتارها نیز اطلاعات کمی از زیلوهای بعد از اسلام به دست میدهند و مطلبی درباره ویژگیهای این هنر در قبل از اسلام ندارند.
زیلوی یزد اگرچه با کتیبه‌هایش هویتی انکار ناپذیر دارد و هر مسجد و مکان دینی در سراسر ایران نشانی و فرشی به یادگار از این خطه دارد، جای تاسف است که امروز درگذر زمانه، آن هم در مراکز اصلی تولید و بافت آن، یعنی شهر میبد و اردکان، این هنر مهجور مانده و در میان فرش‌ها و زیراندازهای ماشینی گرفتار و رو به نابودی است.
میبد را باید یکی از مراکز مهم تولید زیلو دانست و بی شک در گسترش و رونق این فرش، میبد سهم بسزایی داشته است؛ چرا که شاهکارهای موجود هنر زیلو بافی متعلق به استاد کاران و بافندگان میبدی است. نکته درخور توجه آنکه با همه ویژگی ها و اهمیتی که این فرش داشته، پژوهشی درخور تامل در این هنر نشده است؛ درحالیکه هر یک از ابعاد مختلف این هنر ظرفیت پژوهشی مستقل دارد.

لینک دانلود

 


برچسب ها : استاد, بازار فروش, بافت, بافنده, بافندگی, تار و پود, ترمه, دانلود, دوره سلجوقی, دوره هخامنشی, رنگ, زیلو, زیلو بافی, شعربافی, عصر صفوی, فرش, قالیبافی, مخمل, مسجد, منابع تاريخی, میبد, نخ, نساجی, هنرهای ايرانی, پارچه‌, پروژه,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 18:15 موضوع | تعداد بازديد : 267 | لينک ثابت


دانلود پروژه آشنایی با موسیقی و نت ها

تعداد صفحات:27
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مساله
بیان اهداف
بیان فرضیات
مطالعه پیشینه
گفتگو با یک موسیقیدان
تعریف مفاهیم اساسی موسیقی
تعریف سبک های موسیقی
ابزار جمع آوری اطلاعات
روش تحقیق
معرفی جامعه
معرفی نمونه
تعاریف عملیاتی
جدول زمان بندی و بودجه بندی
فهرست منابع

مقدمه:
موسیقی یکی از هدف های زیباست که از ابتدای خلقت در نهاد طبیعت مستور بوده. آهنگ مرغان خوش نوا، وزش باد و حرکت برگ درختان، لغزش آب جویباران و ریزش آبشارها موسیقی ابتدایی بشر و اولین آموزگار انسان در آموختن این هنر بوده است.
موسیقی زبانی است که انسان به یاری آن میتواند کما بیش آن چه را در ضمیر مکنون و مکتوم خویش دارد به میان آورد.
از سوی دیگر موسیقی وسیله ای است که یک موسیقیدان (خلاق موسیقی) بسته به احساس، دانسته های عمومی، جهان بینی و انسانیت خویش از آن چه که نزد استادان خود فرا گرفته و خود نیز آن ها را به تجربه عملی گذارده، بهره گرفته و مکنونات قلبی، آرزوهای نهفته فردی و یا سرکوب شده اجتماعی را باز آفریند.
اینک بی مناسبت نیست اندکی هم از تاثیر صنعت موسیقی گفته شود.
بعضی از هنرمندان خواسته اند هنرهای زیبا را با هم مقایسه کنند و شدت تاثیر یکی را بر دیگری بیان نمایند (خصوصاً در تاثیر شعر و موسیقی و اهمیت یکی بر دیگری سخن ها گفته اند ولی انگار تاثیر موسیقی در عموم بیش از شعر است و اگر شعر با موسیقی توام شود و اثرش به مراتب بیش از موسیقی تنها و شعر بی آهنگ است.
توجه خاص جوانان ایرانی به موسیقی و شنیدن آهنگ های بی محتوا که متاسفانه بیشترین بخش موسیقی رادیویی و تلویزیونی ما را تشکیل میدهند از طرفی و فراهم نمودن وسایل و موجباتی که بتوان موسیقی حقیقی را به گوش مردم رسانید از طرف دیگر مرا بر آن داشت که وضع این هنر را با روشی که دانشته و تغییراتی که به ندرت در آن راه یافته مورد تحقیق و بررسی قرار داده و نتایج آن را در اختیار خوانندگان علاقه مند به این هنر قرار دهم.

لینک دانلود

 


برچسب ها : آهنگ, استادان, تلويزيون, دانلود, شعر, صنعت موسيقی, موسيقيدان, موسیقی, هنر, هنرمندان, هنرهای زيبا, پروژه,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت 11:42 موضوع | تعداد بازديد : 192 | لينک ثابت


دانلود پروژه مقايسه مباني فكري و سنت شعري رودكي (پدر شعر فارسي) و نيما يوشيج (پد

تعداد صفحات:252
نوع فايل:word
فهرست مطالب:
مقدمه و پيشگفتار
نخستين شناسندگان رودكي
نخستين شناسندگان نيما يوشيج
عقايد و افكار رودكي
عقايد و افكار حكيمانه و اندرزگويي
رقيق القلب و باهوش بودن رودكي
حس بي نيازي
نيكنامي
مذهبي بودن
عقايد و افكار نيما يوشيج
مهرباني و دلسوز بودن
اجتماعي و سياسي بودن نيما
پند و اندرزگويي
پايبندي نيما به زادگاه و طبيعت و مظاهر آن
استواري و پايبندي به عقايد
اصول عقايد نيما در باب نظم و نثر
عقايد مذهبي نيما
معلومات رودكي و بازتاب آن در اشعارش
قرآن و حديث
اشاره به داستان هاي قرآن و اساطير سامي
بهره‌گيري از مضامين شعر عرب و اشاره به سرايندگان آن ها
اشاره به اساطير ايراني و داستان هاي پهلواني
اشارات علمي و فلسفي
معلومات نيما يوشيج و بازتاب آن در اشعار وي
آشنايي و تسلط بر زبان فرانسه
ياد‌گيري زبان عربي
تسلط بر سبك و اوزان اشعار قدما
آشنايي با هنر موسيقي
تدريس زبان فارسي و عربي
توانايي بر نويسندگي و داستان نويسي و نمايشنامه نويسي
آشنايي با نقد ادبي
تسلط بر سبك رمانتيسم و سمبليسم
آشنايي نيما با فقه و اصول و حكمت
رودكي پدر شعر فارسي و علل و دلايل آن
نيما پدر شعر فارسي و علل و دلايل آن
نكات دستوري و صنايع ادبي در اشعار رودكي
ويژگي هاي صرفي
افعال
اسم ها
حروف
استعمال حروف ربط يا اضافه مركب
پيشوندها
استعمال و حذف به قرينه پيشوند «بـ» تاكيدي
استعمال پيشوند‌هاي كهن
استعمال پسوند (ومند) به جاي مند
استعمال فراوان كاف تحبيب، تصغير، تلطيف
ابدال حروف
ساختار نحوي
جمله
ضماير
تكرار كلمه
نكات دستوري
اضافه تشبيهي
كاربرد دو حرف اضافه براي يك متمم
صفت جانشين موصوف
صفت فاعلي
صفت بياني
صفت مفعولي
بدل
قيد شك و ترديد
قيد تنبيه
صوت (شبه جمله تاسف)
ضمير ملكي
پسوند دارندگي و اتصاف
انواع الف
الف ندا
الف زايد
الف تاكيد
الف اطلاق
اسم مصدر
ي مصدري
فعل دعايي
جمله معترضه
اضافه استعاري
واو حاليه
كه حاليه
قيد حالت
كاربرد مي براي تاكيد
استفهام تقريري
حرف ربط براي تسويه
نمونه‌‌هايي از صنايع ادبي در اشعار رودكي
تشبيه
استعاره
استعاره كنائي (از نوع تشخيص)
كنايه
ايهام
تضاد، طباق
غلو
مجاز
ردالمطلع
جناس زايد
طرد و عكس
تمثيل
هجويه
ذو وزنين
حشو
نكات دستوري و صنايع ادبي در شعر نيما
استعاره
كنايه
مجاز
تشبيه
سمبل
صفت‌ مفعولي مركب
كنايه
صفت فاعلي مرخم
تاثير گذاري رودكي و كلام وي بر گويندگان پس از خود
سعدي
مسعود سعد- قطران تبريزي – ابوالمظفر مكي پنجدهي – سنايي – سعدي – اديب‌الممالك
سنايي
كسايي مروزي – رشيد و طواط
دقيقي
سعدي
وزير ابي طيب مصعبي
عنصري بلخي
ابوشكور بلخي – فردوسي
ابوطاهر خسرواني
ابوشكور بلخي
فردوسي
ازرقي هروي
رابعه – عنصري – سنايي غزنوي – قطران تبريزي – امير معزي نيشابوري – رشيد و طواط – ظهير‌الدين فاريابي – فريدالدين عطار نيشابوري – خواجوي كرماني – اوحدي مراغه‌اي
سنايي – ابن‌يمين
تاثيرگذاري نيما و كلام وي بر گويندگان پس از خود
شهريار
دو مرغ بهشتي
ضياء هشترودي
ميرزاده عشقي
اسماعيل شاهرودي
شين پرتو
فروغ فرخ زاد
نصرت رحماني
گستردگي انواع قالب‌هاي شعري در شعر رودكي
گستردگي انواع قالب‌هاي شعري در اشعار نيما يوشيج
رودكي و مديحه‌سرايي در اشعار او
نيما يوشيج و مديحه‌سرايي
ويژگي هاي اشعار رودكي
ويژگي هاي اشعار نيما
مضامين اشعار رودكي
مدح
تغزل
توصيف
خمريات
مرثيه
هجو
زهد و پند
مضامين اشعار نيما يوشيج
طبيعت گرايي
شب
انسان دوستي
نمادگرايي (سمبوليسم)
راز و رمز جانوران در شعر نيما
آواز قفس
پرنده منزوي
توكا
خريت
خروس
داروگ
روباه
سيوليشه
شب‌پره‌ ساحل نزديك
غراب
ققنوس
قو
كاكلي
كبك
كرم ابريشم
كك كي (گاو نر)
گاو
گرگ
لاشخورها
مرغ شكسته‌پر
سبك اشعار رودكي
بررسي سبكي نمونه‌هايي از اشعار رودكي
شعر زندگاني و مرگ
شعر عصا بيار كه وقت عصا و انبان بود
نتيجه‌گيري
سبك اشعار نيما
نمونه‌اي از شعر آزاد نيما شعر مهتاب
نتيجه‌گيري
فهرست منابع و ماخذ

مقدمه و پيشگفتار:
سال هاست كه نام رودكي پيوسته با عنوان پدر شعر فارسي و نام نيما يوشيج علي اسفندياري با عنوان پدر شعر نو فارسي همراه بوده است و گاه خواننده بدون آن كه علت واقعي اين وجه تسميه را بداند آن را به خاطر سپره و بارها ذكر نموده است.
شاعران بزرگواري كه هر كدام در اعتلاي فرهنگ و ادب غني ايراني بسيار كوشيده‌اند و تاثيرگذار بوده‌اند و هركدام تحولات بسيار عظيمي را در زمانه و عصر خويش حاصل كرده‌اند.
افراد بسياري نيز در معرفي آنان و توضيح و گزارش آثارشان گام نهاده‌اند.
در اين تحقيق كوشيده شده است تا بين مباني فكري و سنت شعري اين دو شاعر، مقايسه‌اي انجام دهم و در ضمن به علل و دلايلي كه باعث شده است از ميان خيل عظيم شاعران و گويندگان فارسي از ديرباز تاكنون اين دو را بعنوان پدران‌ شعر فارسي برگزيده‌اند، اشاره نمايم.
به نظر محقق براي يك مقايسه‌ اصولي و صحيح، نخست بايد به بررسي و شناخت جزئيات مطالب مورد قياس پرداخت و سپس نتيجه‌گيري نمود. البته قابل ذكر است كه اگر بخواهيم يك مقايسه‌ نسبتاً اصولي انجام دهيم؛ بايد با توجه به آن كه تعداد ابيات بر جاي مانده از اين دو شاعر بسيار از لحاظ كميت با هم اختلاف دارند و چون تعداد ابيات بر جاي مانده از رودكي كمتر از هزار بيت است ولي در مورد نيما يوشيج اين تعداد چندين برابر ميباشد؛ لذا به ذكر پاره‌اي از آن ها ميپردازيم تا بدين وسيله يك توازن تقريباً منطقي بين شمار ابيات اين دو شاعر از لحاظ ارزيابي برقرار گردد.
لازم به ذكر است كه در تذكره‌ها و كتب تاريخ ادبيات درباره‌ شمار اشعار رودكي سخن بسيار گرفته‌اند: برخي آن را متجاوز از يك ميليون بيت ميدانند و برخي ديگر بر آن‌اند كه 700 هزار بيت بوده، و نيز آورده‌اند كه شعر رودكي در صد دفتر گردآوري شده بوده كه بي گمان اين ارقام مبالغه‌آميز است. آن چه مسلم است آن است كه رودكي پر شعر بوده و اكنون همانطور كه ذكر شد مقدار اندكي از سروده‌هاي او در دست است.
در اين مجموعه تلاش شده است كه با بررسي و تفحص بر روي اكثر آثار و تحقيقاتي كه در باب اين دو شاعر شده است و در كنار هم قرار دادن آن مطالب به نتيجه‌اي كه مورد نظر است، دست يافته شود. در باب رودكي و نيما يوشيج تحقيقات و كتب فراواني به انجام رسيده و تاليف شده است؛ اما آن چه اكنون پس از سال ها ميتواند انگيزه‌اي براي تامل و تاليفي دوباره در شعر و زندگي اين دو شاعر باشد، يكي همان مقايسه‌ مباني فكري و سنت شعري اين دو است و نيز شايد با اين روش پاره‌اي از ابهامات با اين روش از ميان برداشته شود و ديگر آن كه شايد در كنار هم قرار دادن مطالب به صورت مقايسه‌اي راه تازه‌اي را در نقد و تحليل اشعار اين دو گوينده‌ شهير ايراني به همراه داشته باشد.
مجموعه‌ حاضر به هر حال كوششي است براي آشنايي و باز آشنايي كه از منابعي بسيار با ارزش در اين زمينه مدد جسته است.

لينك دانلود

 


برچسب ها : ابوشكور بلخي, ابوطاهر خسرواني, ادبيات, اديب الممالك, استعاره, افكار, انسان دوستي, ايهام, تشبيه, تضاد, تغزل, تمثيل, حديث, حشو, حكمت, داروگ, داستان نويسي, دانلود پروژه, دقيقي, رمانتيسم, رودكي, سعدي, سمبل, سمبليسم, سمبوليسم, سنايي, سنت, شعر, شعر مهتاب, شهريار, طباق, طبيعت, طبيعت گرايي, عقايد, غلو, فردوسي, فروغ فرخ زاد, قرآن, كنايه, مباني فكري, مجاز, مرثيه, نصرت رحماني, نمادگرايي, نمايشنامه, نويسندگي, نيما يوشيج, هجويه, پدر شعر فارسي, پدر شعر نو فارسي,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در شنبه 6 خرداد 1396 ساعت 12:49 موضوع | تعداد بازديد : 195 | لينک ثابت



صفحه قبل 1 صفحه بعد