تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
کتاب پیچ بهترین و سریعترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه کتاب پیچ بهترین و سریعترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

دانلود پایان نامه نگاهی به زندگی و آثار ناصیف یازجی و بررسی مقامات و دیوان

تعداد صفحات:177
نوع فایل:word
رشته ربان و ادبیات عرب
فهرست مطالب:
چکیده
پیشگفتار
بخش اول:اوضاع سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و ادبی
جهان عرب و لبنان در قرن نوزدهم
-اوضاع سیاسی
-اوضاع اجتماعی
-اوضاع فرهنگی و ادبی
بخش دوم: نگاهی به زندگی و آثار ناصیف یازجی
فصل اول:تاریخچه زندگی ناصیف یازجی
-اصل خاندان
-در دربار امیر بشیر شهابی
-زندگی ناصیف در بیروت
-وفات یازجی
-مقام و منزلت ناصیف یازجی
فصل دوم:گذری بر آثار شیخ ناصیف یازجی
بخش سوم:بررسی مجمع البحرین
فصل اول: ویژگی مقامات
فصل دوم:برگزیده ای از مقامات شیخ ناصیف یازجی
-المقامه الطبیه
-المقامه العقیقیه
-المقامه النجدیه
بخش چهارم: پژوهشی در دیوان یازجی
فصل اول:ویژگی های شعر ناصیف
فصل دوم:اغراض شعری
-مدح
-رثا
-حکمت
-غزل
تاریخ شعری
منابع و ماخذ
ملخص الرساله

پیشگفتار
زمانی که از ادبیات عصر نهضت سخن میگوییم، بیشتر افراد چنین گمان میکنند که در این دوره تمامی ادیبان و شاعران از هر آن چه که رنگ و بوی ادبیات کلاسیک داشت، گریزان شدند و علیه سبک قدیم شوریدند، اما با مطالعه بیشتر و عمیق تر پی میبریم که در عصر نهضت ادبی، استادانی وجود داشتند که بر اصالت عربی و اسلوب های کهن اجدادشان سخت پایبند بودند.
اینان توانایی و مهارت بسیاری در زمینه های مختلف ادبیات و نیز علوم بلاغی و لغوی داشتند و بر حفظ آن ها تاکید میکردند.از جمله این اساتید شیخ ناصیف یازجی را مییابیم که کمتر کسی بشناخت این ادیب و شناساندن سبک و آثار وی پرداخته است.
شیخ ناصیف در سال 1800 در لبنان میان خانواده ای اصیل متولد شد. او از همان کودکی به آموختن علم و ادب پرداخت و از 10 سالگی به سرودن شعر روی آورد. بیشتر اشعار این استاد در زمینه حکمت و رثا است. او هیچ گاه ابزار مدح را در راه چاپلوسی و کسب مال دنیا به خدمت نگرفت. بسیار بر حفظ ارزش های ملی – عربی پایبند بود و در تمام ظواهر زندگی اش به واقع عمل مینمود.
یازجی تمام عمرش را صرف مطالعه و تحقیق و تالیف کرد و چنان شهرتی کسب نمود که دانشجویان و اساتید از اقصی نقاط کشورهای عربی به سوی او می آمدند تا از سرچشمه دانش او جرعه ای نوشند.
شیخ ناصیف فرزندانی نیک تربیت نمود که برخی از آن ها در زمینه شعر و ادب مشهور میباشند. از جمله فرزندان او
شیخ ابراهیم یازجی است که راه پدر را ادامه داد.
شیخ ناصیف بجز مجال ادب در زمینه صرف و نحو و علوم بلاغی و منطق و طب و موسیقی از خود آثار ارزنده ای به جا گذاشت.
اما در زمینه ادبیات ،مقامات او در خور توجه میباشد. کتاب مجمع البحرین شامل شصت مقامه است که به شیوه مقامات حریری نگاشته شده است. این کتاب مجموعه لغوی عجیب و با ارزشی میباشد که در بر دارنده حوادث تاریخی و تفاصیل دقیقی راجع به آداب و رسوم عرب ها در زندگی و منش و جنگ ها و افتخارات آن هاست. همچنین پر از ضرب المثل و معما میباشد.
به جز مجمع البحرین ، یازجی دیوان شعری از خود بجا گذاشت که موضوعات مختلفی چون غزل، مدح، رثا، حکمت و تاریخ شعری را در بر میگیرد. ولی در مجموع میتوان گفت دیوان وی رنگ و بوی حکمت دارد چرا که شیخ علاوه بر آن که قصاید مستقلی در زمینه حکمت سروده، در مدح ها دو رثاهایش هم حکمت بسیاری آورده است. شبخ ناصیف در اشعارش بسیار رهروی متنبی میباشد.او متنبی را بسیار دوست می داشت و سبک وی را تقلید نمود. بنابراین اشعار یازجی به همان سبک قدیم سروده شده است و در نهایت جزالت و فخامت لفظ و معنا میباشد.
این رساله شامل چهار فصل میباشد:
فصل اول به اوضاع سیاسی، اجتماعی، ادبی و فرهنگی جهان عرب در قرن 19 بصورت مجمل پرداخته شده است.
در فصل دوم زندگی شیخ ناصیف یازجی و آثار وی مورد بررسی قرار گرفته است .
در فصل سوم بصورت مجزا مقامات شیخ (که اثر گرانب هایی است) و نیز سبک شیخ در مقامات آمده است.
و در فصل آخر دیوان شعری شیخ همراه با ترجمه برخی اشعار وی و بیان برخی نکات بلاغی مورد کنکاش واقع شده است.

 

لینک دانلود

 

 


برچسب ها : دانلود, ادبیات عرب, پایان نامه, پروژه, مقامات, دیوان, ادبی, سیاسی, وفات, یازجی, بیروت, شعر, تاریخ, نهضت, مهارت, ادیب, تربیت, آداب و رسوم, زندگی,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 31 تير 1394 ساعت 17:13 موضوع | تعداد بازديد : 266 | لينک ثابت


دانلود پایان نامه مقایسه گلستان سعدی و بهارستان جامی

تعداد صفحات:138
نوع فایل:word
رشته ادبیات
فهرست مطالب:
چکیده رساله
پیشگفتار
بخش اول:
انواع نثر در بستر تاریخ ادبیات ( قرن چهارم تا قرن نهم هـ .ق )
مقدمه
فصل اول
چگونگی شکل گیری نثر مرسل اول
چگونگی شکل گیری نثر مرسل دوم
ویژگی های نثر مرسل اول و دوم
فصل دوم
چگونگی شکل گیری نثر فنی در بستر تاریخ ادبیات
تقسیم بندی نثر موزون به دو دسته
ویژگی های نثر موزون مرسل
ویژگی های نثر موزون فنی
دیدگاه نثر نویسان درباره نثر موزون فنی
فصل سوم
نثر فارسی قرن هفتم و هشتم در بستر تاریخ ادبیات
جایگاه نثر فارسی در قرن هفتم و هشتم
امتزاج نثر موزون مرسل و فنی در قرن هفتم در گلستان سعدی
فصل چهارم
نثر قرن نهم در بستر تاریخ ادبیات
جایگاه زبان فارسی در عهد تیموری
جایگاه نثر فارسی در عهد تیموری
بخش دوم :
مقامه چیست ؟ آیا گلستان نوعی مقامه است ؟
مقایسه گلستان و مقامات حمیدی
مقدمه
فصل اول
بحث لغوی مقامه
مقامات در معنی اصطلاحی
ویژگی های مقامه
فصل دوم
گلستان و مقامات
وجوه اشتراک گلستان با مقامات
وجوه اشتراک گلستان با مقامات « جدال سعدی با مدعی » و « مقدمه کتاب »
وجوه اختلاف گلستان و مقامات
فصل سوم
مقامات حمیدی
ارزش مقامات حمیدی در نثر فارسی
مقایسه گلستان سعدی و مقامات حمیدی
بخش سوم:
مقایسه ویژگی های سبکی گلستان و بهارستان
فصل اول
ویژگی های سبکی گلستان سعدی
ویژگی های سبکی بهارستان جامی
فصل دوم
مقایسه ویژگی های سبکی گلستان و بهارستان
بخش چهارم:
مقایسه حکایت های گلستان و بهارستان
مقدمه
بررسی باب های گلستان و بهارستان از لحاظ وجوه اشتراک و افتراق
تشابه موضوع و مفهوم در حکایت اسکندر مقدونی
تقسیم بندی حکایات گلستان و بهارستان
در سیرت پادشاهان
به شش دسته اصلی از جهت اشتراک و افتراق
عشق و جوانی
موضوع ، شیوه سبک و بلاغت در آداب صحبت
سلامت و سلامتی
بخشش و بخشندگی
قناعت
بخش پنجم:
بررسی آیات، حدیث و اشعار در گلستان و بهارستان
مقدمه
بررسی آیات قرآنی در گلستان
تاکید مطلب
بار معنایی
- بررسی آیات قرآنی در بهارستان
تاکید مطلب
بار معنایی
بررسی احادیث گلستان تاکید مطلب
بار معنایی
بررسی احادیث بهارستان
تاکید مطلب
بار معنایی
بررسی اشعار عربی گلستان
تاکید مطلب
بار معنایی
اشاره به آیه و حدیث
بررسی اشعار عربی بهارستان
تاکید مطلب
بار معنایی
اشاره به آیه و حدیث
نتیجه گیری کلی از پایان نامه

چکیده:
کتاب گلستان سعدی و بهارستان جامی، باغی است رنگارنگ و تن پوش آن زیبایی های لفظی و معنوی است، که بر قامت این دو کتاب، برازنده دوخته شده است. در این رساله سعی بر این است که این دو کتاب به صورت موشکافانه، مورد نقد و بررسی قرار گیرد. که محتوای رساله، به پنج بخش اصلی تقسیم شده است که بترتیب عبارتند از:
1-بررسی انواع نثر پارسی( قرن چهارم تا قرن نهم هـ . ق ) در بستر تاریخ ادبیات
2-مقامه چیست ؟ و چگونگی شکل گیری آن در ادب پارسی و ویژگی های مقامه نویسی و به راستی آیا گلستان، نوعی مقامه می باشد؟ مقایسه مقامات حمیدی و گلستان سعدی
3-ویژگی های سبکی گلستان سعدی و بهارستان جامی و وجوه اشتراک و افتراق سبکی این دو اثر گرانبهای ادب پارسی
4-بررسی حکایات گلستان و بهارستان ، از لحاظ وجوه اشتراک و افتراق و بررسی ویژگی های سبکی و بلاغی حکایات
5-بررسی آیات و احادیث ، از جهت تاکید مطلب یا بار معنایی و بررسی اشعار عربی از جهت تاکید مطلب یا اشاره شعر ، به آیه و حدیث
6-نتیجه گیری کلی از پایان نامه

 

لینک دانلود

 

 


برچسب ها : دانلود, پایان نامه, پروژه, ادبیات, سعدی, جامی, گستان, بهارستان, بوستان, نثر, قرن, تاریخ ادبیات, اسکند مقدونی, آداب, قناعت, بار معنایی, آیه, حدیث, اشعار عربی,

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در چهارشنبه 31 تير 1394 ساعت 17:14 موضوع | تعداد بازديد : 219 | لينک ثابت


دانلود پروژه سحر و جادو

تعداد صفحات:22
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
دفع سحر و ساحر
درمان و ابطال سحر
گشودن مردان و زنان
گشایش بخت دختران و پسران
آداب و دعاهای دفع بلا
استفاده از تربت امام حسین (ع)
انگشتر عقیق در دست کردن
صدقه دادن
چند نکته
قربانی کردن
عقیقه کردن
دعاها دفع بلا

منابع و مآخذ

 


برچسب ها : دانلود, پروژه, پایان نامه, سحر, جادو, ساحر, درمان, گشایش بخت, آداب, دعا, تربت امام حسین, انگشتر, دعا, دفع بلا,

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در پنجشنبه 14 آبان 1394 ساعت 23:11 موضوع | تعداد بازديد : 194 | لينک ثابت


دانلود پروژه سنت های الهی و سنت های بشری

تعداد صفحات:20
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
رابطه سنت‏ های الهی با اعمال انسان
ویژگیهای مشترک سنت‌های الهی در جامعه و تاریخ
عدم تنافی سنت ها با اصلِ علیت
عدم تنافی سنت ها با اراده انسان
عام و جهانی بودن سنت ها
استمرار
حتمى بودن سنن الهى
تبدیل ناپذیرى
تحویل ناپذیرى
علل عدم تبدیل و تحویل سنن الهى در قرآن
جهل
تغییر سمت و سوى منابع
ضعف و ناتوانى
دنیوى بودن سنت ها
سرنوشت مشترک
زمان معین
الهى بودن سنت ها
تاثیر و تاثر سنن الهى بر یکدیگر
مرجع

انسان‏ ها در زندگی اجتماعی و فردی خود، قوانین و مقرراتی را وضع می‏ کنند که سنن اجتماعی، قومی و یا ملی نامیده می ‏شود آداب و رسوم خاص هر قوم و ملّت، سنّت ویژه آن‏ هاست. هم‏چنین قوانین بین المللی که در سطح گسترده‏ای، به‏ وسیله کشورها و سازمان‏ های جهانی وضع می‏ شود، نوعی سنن و آداب اجتماعی هستند، مانند احترام به حسن هم‏جواری، دخالت نکردن در امور داخلی کشورها و… ولی این سنن با سنت‏ های الهی از دو نظر فرق دارند:
1) در کلیت، ثبات و راه کارها و فرایند حاکم بر چگونگی وضع آن‏ ها؛
2) در غایت و هدف
سنت‏ های الهی قابل تغییر و تبدیل نیستند و ثبات و دوام دارند، به گونه‏ ای که آیه شریفه «و لن تجد لسنهِ اللّه‏ تبدیلاً؛ و سنّت خدای متعال را دگرگون نخواهی یافت» به آن تصریح دارد ولی در مقررات و سنت‏ هایی که به دست انسان ایجاد می‏ شوند، ثبات و دوام کمتری به چشم می‏ خورد و همواره در حال دگرگونی و تغییراند. علل عمده تغییر، دگرگونی و بی‏ ثباتی در قوانین بشری را می‏ توان چنین برشمرد:
1) جهالت: ناآگاهی و جهل انسان‏ ها و مکاتب بشری به همه نیازهای مادی و معنوی انسان و زوایای حیات آدمی، باعث شده است که انسان‏ ها توانایی ایجاد قوانین دقیق، بی‏ عیب و جامع را نداشته باشند؛ زیرا مکتب‏ های بشری از تبیین همه ابعاد انسان عاجزند و تنها برخی از زوایای وجود او را مورد توجه قرار داده‏ اند. به همین دلیل، از فهرست کردن همه نیازهای مادی و معنوی ناتوانند. از این‏ رو، به وظایف و تکالیف انسان نسبت به خود، هم‏نوعان و اجتماع، محیط و جهانی که در آن زندگی می‏ کند و مهم‏ تر از همه، وظایفی که نسبت به خالق خود بر عهده دارد، به صورت همه جانبه توجه نشده است و اگر در برخی از مکاتب، به بعضی از بخش‏ های یاد شده توجه شده است، اما حتی از ایجاد ارتباط سنجیده و متناسب بین آن‏ ها ناتوان است. به همین دلیل، با گذشت زمان، نقص قوانین انسانی آشکار خواهد شد که قوانین و سننی که از این طریق و توسط مکاتب بشری سرنوشت انسان را در عرصه تاریخ رقم می‏ زنند، در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، خانوادگی و… پاسخگوی همه جنبه‏ های مادی و معنوی، آخرتی و این جهانی نیستند و سرانجام، همواره دست به تغییر آن مقررات و قوانین می‏ زنند. نمونه آشکار این قوانین را می‏ توان در مکتب «اومانیسم» یا «انسان محوری» جست‏جو کرد. در این مکتب، انسان از زوایای تنگ و تاریک محاسبات این جهانی و نظام حاکم بر روابط مادی و رفاه دنیوی بررسی شده و از ضروری‏ ترین نیازهای روحی و معنوی آدمی غفلت شده است.

لینک دانلود

 


برچسب ها : دانلود, پروژه, پایان نامه, معارف, سنت الهی, اعمال انسان, جامعه, تاریخ, اصل علیت, سنن الهی, قرآن, ضعف, ناتوانی, زندگی اجتماعی, قوانین, مقررات, آداب, رسوم, جهالت, مکاتب بشری, نیاز مادی, نیاز معنوی,

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در جمعه 15 آبان 1394 ساعت 3:05 موضوع | تعداد بازديد : 242 | لينک ثابت


دانلود پروژه شناخت آتش و جشن هاي مربوط به آن

تعداد صفحات:76
نوع فايل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
عنوان تحقيق
موضوع تحقيق
طرح تحقيق
بيان مسئله
دياگرام – نمودار متغيرهاي مستقل و وابسته
تعاريف نظري
فرهنگ
نحوه برخوردها
نحوه
برخورد
نحوه برخوردها
دين
نوع حكومت
نوع
حكومت
نوع حكومت
تقدس آتش
تقدس
آتش
تقدس آتش
آداب و رسوم
قوميت
جامعه آن زمان
جامعه
جامعه آن زمان
ضرورت و اهميت پژوهش تحقيق
اهداف تحقيق
اهداف كلي
اهداف جزيي
مقدمه
فصل دوم
جشن ماهيانه
نام دوازده ماه
نام سي روز
جشن
آتش به طور عموم
آتش در اوستا
آتش در تورات، انجيل و قرآن
داوري يا بازشناسي آتش
انتقال آتش
نور و فروغ و روشنايي و اخگر فروزان
انگيزه رو آوردن به سوي روشنايي و فروغ به هنگام نيايش
دَرِ مهر
روشنايي و تاريكي
آتش نزد اقوام مختلف
اهميت اجاق خانواده و روشن نگه داشتن آن
آتش در زمان مادها
آتش در زمان هخامنشيان
آتش در دوره ساسانيان
آتشكده
انواع آتشكده
فصل سوم
چهارشنبه سوري
آجيل مشكل گشا
فال كوزه
آش نذري
كجاوه اندازي
شال اندازي
فالگوش
قاشق زني
تطهير و خانه تكاني
بخت گشايي
فصل چهارم
جشن سده
سبب ناميدن اين جشن به سده
مراسم جشن سده
نام سده
انگيزه هاي داستاني جشن سده
نوسده، برسده
جشن سده در دوران اسلامي
برگزاري جشن سده در دوران اسلامي
مراسم جشن سده ميان زردتشتيان
جشن سده پس از ساسانيان
فصل پنجم
جشن هاي آتش آذرگان، شهريورگان
آذرگان يا آذرخش
ارديبهشت گان، گلستان جشن
منابع و مآخذ

بيان مسئله:
آتش و جشنهاي مربوط به آن داراي چه جايگاهي در ايران باستان بوده است؟ در نگاهي اجمالي و مختصر آتش از كلمه آتر گرفته شده كه در گذشته آتربان يا آذربان به كسي گفته ميشده كه پاسبان آتش يا آتر بوده است و در بياني ساده تر آتش از برخورد و سايش دو شي و ايجاد جرقه بوجود مي آيد.
واژه جشن از كلمه اوستايي سينه Yasna آمده و اين كلمه از ريشه Yaz اوستايي مشتق شده كه معني ستايش كردن ميدهد. از اين رو واژه جشن به معني ستايش و پرستش ميباشد. كلمه ديگري كه از همين ريشه آمده و در بين زرتشتيان متداول ميباشد واژه جشن Jashen است كه معني بخصوصي به خود گرفته زرتشتيان واژه جشن را به طور كلي به مراسم عيد و ايام خوشي و سرور اطلاق ميكنند در حالي كه مراسم مذهبي و سرودن اوستا در آن ايام را جشن ميخوانند.
به نظر ميرسد كه يك سري علل و عواملي از قبيل فرهنگ، دين، تقدس آتش، قوميت، آداب و رسوم، جامعه آن زمان، نوع حكومت، نحوه برخوردها، و … در بوجود آمدن اين امر دخيل ميباشند.
اميد است با انجام اين تحقيق و بررسي علل و عوامل ياد شده گامي در جهت شناخت اين سنت ديرينه برداشته شود.

لينك دانلود

 


برچسب ها : آتش, آتشكده, آجيل مشكل گشا, آداب و رسوم, آذرخش, آذرگان, اخگر فروزان, ارديبهشت گان, انجيل, اوستا, بخت گشايي, تحقيق, تقدس آتش, تورات, جشن, جشن سده, جشن ماهيانه, خانه تكاني, دانلود پروژه, روشنايي, ساسانيان, شهريورگان, فال كوزه, فرهنگ, قاشق زني, قرآن, قوميت, نيايش, هخامنشيان, پژوهش, چهارشنبه سوري,

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در پنجشنبه 10 فروردين 1396 ساعت 13:22 موضوع | تعداد بازديد : 222 | لينک ثابت


دانلود پايان نامه اطعمه و اشربه معمول و مرسوم مردم در عصر عباسيان از ابتدا تا سا

تعداد صفحات:251
نوع فايل:word
فهرست مطالب:
چكيده
مقدمه
هدف از پژوهش
پيشينه تحقيق
روش تحقيق
ضرورت مسئله
فصل اول – كليات
معرفي منابع
فصل دوم – آراءاسلام در باب تغذيه
فلسفه غذا خوردن و آراء معصومين عليهم السلام در اين رابطه
زيانهاي ظاهري و باطني پرخوري
فايده‌هاي ظاهري و باطني كم خوري
آداب سفره و غذا خوردن و آراء معصومين عليهم السلام در اين رابطه
آداب غذا خوردن
آداب سفره
آداب آشاميدن
آب
شير
عسل
سركه
آداب آشاميدني‌ها از نظر معصومين عليهم السلام
غذاها و آشاميدني هاي حرام
از محرماتي كه در اين جا مورد بحث قرار ميگيرد
خمر
خمر از ديدگاه آيات و روايات
انواع خمر و حكم آن ها
خون
گوشت هاي حلال و حرام
خوردن محرمات در وقت اضطرار
فصل سوم – اوضاع اجتماعي، اقتصادي و مذهبي عصر عباسيان
پيشينه بازرگاني و تجارت در بين اعراب قبل از اسلام و در صدر اسلام
محصولات
بغداد و بازارهاي آن در عصر عباسيان
شكل بازارها
نقش زنان در بازارها
تاثير اديان بر تجارت اسلام
جشنها
جشنهاي ديني اسلامي
جشنهاي محلي
فصل چهارم – آداب و رسوم معيشت در عصر عباسي
اطعمه و اشربه خلفا و وزراء دولت عباسي
آداب المائده، آداب سفره
شرابخانه ها
شربت خانه (خزانه الشراب)
شرابكده ها
مجالس شراب
استعمال حشيش
ترياك
فصل پنجم – تغذيه در عصر عباسي
ادويه و خوشبو كننده ها
اجزاي خوشبو كننده
ظروف و وسائل آشپزخانه
غذاي اعراب
خوراك هاي گوشتي
ماهي و خوراك هاي آن
خوراك هاي گياهي
خوراك تنگدستان
خوراك هاي مشترك توانگران و تنگدستان
از غذاهايي كه با استفاده از خرما درست ميشد
روغن و پيه
نان
برنج
مشاغل مربوط به اغذيه
بهاي خوراكي
قيمت ها در زمان هاي عادي
بهاي اجناس در آشوب ها و كميابي
كاركنان آشپزخانه
هزينه آشپزخانه سلطنتي
نوشيدني ها در اين دوره
نوشيدني هاي حلال و حرام
شير و محصولات آن
آب
شيريني ها و حلويات
مواد شيرين‌ كننده
نقل
ترشي‌ها و چاشني‌ها
ميوه
زمان‌بندي غذاها
پرهيز و علوم غذايي
نگاهداري و حفاظت
سوخت
نتيجه‌گيري
فهرست منابع
منابع عربي
منابع فارسي
مقاله
چكيده انگليسي

چكيده:
در آغاز حكومت عباسيان به دليل آن كه دست‌اندركاران حكومت اسلامي، بعد از دودمان نژادپرست بني‌اميه روي كار آمدند و ملل مختلف با زبان ها و فرهنگ هاي متفاوت وارد حوزه اسلامي شدند، مسائل اجتماعي و از آن جمله اطعمه و اشربه تحولي عظيم پيدا كرد.
موضوع تحقيق اطعمه و اشربه معمول و مرسوم مردم در دوره عباسيان از ابتدا تا سال 656 ه.ق است و روش كار به صورت كتابخانه‌اي و بهره‌برداري از منابع موجود و استفاده از نظرات محققين بوده و پژوهش حاضر شامل معرفي باب فقهي و آداب ديني اطعمه و اشربه (حلال و حرام)، تجارت و بازرگاني و محصولات آن دوره، اديان گوناگون و تاثير آن ها بر روي اعراب بخصوص در باب خوردني ها و آشاميدني ها، جشن‌ها و اعياد اسلامي، رسوم دارالخلافه در اين رابطه، غذاي اعراب و انواع مختلف آن، وسائل و ظروف طبخ غذا و… ميباشد.
در عصر جاهليت و صدر اسلام، اغلب مردم عرب از غذاهاي ساده‌اي استفاده ميكردند اما پس از اسلام، سبك غذاها تغيير پيدا كرد. يكي از دلايل اين تغيير ، تماس آنان با ملل ديگر بخصوص ايرانيان بود. مهم ترين تاثيرگذاري از جانب ايرانيان بود كه برخي خلفا حتي در رعايت آداب شاهانه از پادشاهان قديم ايران مانند اردشير و بهرام‌گور متابعت ميكردند.
در باب شراب نيز يهوديان و بخصوص مسيحيان، اثر گذار بودند. مسيحيان در جشن هاي خود از شراب استفاده ميكردند و حتي در برخي ديرها آن را تهيه و به فروش ميرساندند و مشترك بودن محل زندگي آنان با مسلمانان باعث استفاده از شراب در بين برخي مسلمانان شد.
نتيجه اين كه در پژوهش حاضر، انواع اطعمه و اشربه معمول و مرسوم در دوران عباسيان مورد بررسي و تحقيق قرار داده شد و مباحثي از جمله اغذيه حرام و حلال و انواع اشربه و اطعمه و تاثير ملل مختلف مخصوصاً ايرانيان بر نوع و سبك غذاهاي اعراب و تاثير اديان گوناگون به خصوص مسيحيان بر اشربه (مشروبات الكلي)، بر اساس منابع و ماخذ موجود نوشته شده است.

هدف از پژوهش:
هدف از پژوهش (آشنايي با انواع خوردني ها و آشاميدني هاي معمول و مرسوم دوران عباسي كه مورد توجه مردم عادي و خواص و درباريان بوده است و چگونگي طبخ غذاها و مراكزي كه مواد اوليه اغذيه را توليد و به فروش مي‌رساندند) بوده است.
با توجه به ضرورت آشنايي با اين بخشِ فرهنگي، اجتماعي زندگي مردم در عصر عباسيان، كه بسيار كم به آن توجه شده، لازم بود كه پژوهشي با اين موضوع انجام شود تا مسائلي كه در اين رابطه به صورت پراكنده در كتب مختلف از جمله زندگينامه‌ها، كتب تمدني و سفرنامه‌ها نوشته شده است، بصورت منسجم در مجموعه‌اي با اين عنوان آورده شود. براي رسيدن به اين هدف لازم است با استفاده از منابع و مآخذ و پژوهش هاي پراكنده پيشين كه در اين رابطه انجام شده، سبك و انواع اطعمه و اشربه حرام و حلال، محصولات و تجارت و بازرگاني آن دوره، توجه جامعه اسلامي و خلافت و مشاغل و حِرَفي مربوط به آن، جمع‌آوري و اطلاعاتي كسب گردد و اميد است كه تحقيق حاضر كه حاصل تلاش فراوان و استفاده از منابع (فارسي و عربي) و مراكز غني در اين زمينه ميباشد هم عامل آشنايي ديگران با اين بخش فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي و هم باعث ايجاد انگيزه‌اي براي ساير علاقمندان به ويژه جوانان باشد تا به پژوهش هاي مانند اين بپردازند.

پيشينه تحقيق:
بي‌ترديد تمدن اسلامي در عصر عباسيان (132-656ه‍.ق) پرشكوه‌ترين دوره‌هاي خود را تجربه كرده و درخشان ترين دستاوردهاي علمي و تمدني را تقديم بشريت نموده است. تمدن عصر عباسي، به تنهايي يك جهان است. اين تمدن، جهاني از رفتارهاي تكامل‌بخش و متقابل سرزمين، انسان، زمان و حوادث است كه همديگر را تكميل ميكنند.
در رابطه با تمدن عباسيان كتب مختلفي نوشته شده البته علاوه بر اين كتب، در زندگينامه‌ها، سفرنامه‌ها و كتاب هاي تاريخي نيز اشارات مختصر، پراكنده و كوتاهي درباره اطعمه و اشربه شده اما در رابطه با اين موضوع متون و مجموعه‌اي منسجم و يكپارچه و مستقل مشاهده نشده است و اين امر انگيزه‌اي براي انجام پژوهش و تحقيق در اين زمينه شد.

لينك دانلود


برچسب ها : آداب سفره, آداب و رسوم, آشاميدن, آشپزخانه, ادويه, اسلام, اشربه, اطعمه, اقتصاد, بازرگاني, برنج, تجارت, ترشي , تغذيه, حلويات, حكومت عباسيان, خرما, خوشبو كننده, دانلود پايان نامه, سركه, شير, شيريني, صدر اسلام, عسل, عصر عباسيان, غذا خوردن, فرهنگ, فلسفه, ماهي, مسلمانان, مسيحيان, مشروبات الكلي, معارف, نقل, چاشني , يهوديان,

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6

نوشته شده توسط ketabpich در يکشنبه 7 خرداد 1396 ساعت 10:43 موضوع | تعداد بازديد : 190 | لينک ثابت



صفحه قبل 1 صفحه بعد